17 Μαρ2013
Ἐγκύκλιος Μητροπολίτου γιά τή Μεγάλη Τεσσαρακοστή
ΣΤΟ ΚΑΤΩΦΛΙ ΤΗΣ ΜΕΓΑΛΗΣ ΤΕΣΣΑΡΑΚΟΣΤΗΣ
Μέ τήν εὐκαιρία τῆς εἰσόδου μας στή Μεγάλη Σαρακοστή (18 Μαρτίου 2013), ὁ Σεβασμ. Μητροπολίτης μας κ. ΣΥΜΕΩΝ ἀπηύθυνε πρός τόν Ἱερό Κλῆρο καί τούς εὐσεβεῖς χριστιανούς τῆς Μητροπόλεώς μας τήν ἀκόλουθη Ἐγκύκλιο:
Ἀγαπητοί μου ἀδελφοί,
Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ εἶναι τό σπίτι τοῦ Θεοῦ καί σ᾽ αὐτό τό σπίτι ἔχουμε θέση ὅλοι μας· ὅλοι οἱ βαπτισμένοι. Ἡ Ἐκκλησία εἶναι ἡ οἰκογένεια τῶν παιδιῶν τοῦ Θεοῦ καί στήν οἰκογένεια αὐτή ἀνήκουμε ὅλοι ὅσοι πιστέψαμε στόν Χριστό καί λάβαμε μέ τό βάπτισμά μας τή θεία υἱοθεσία —«Ὅσοι δέ ἔλαβον αὐτόν, ἔδωκεν αὐτοῖς ἐξουσίαν τέκνα Θεοῦ γενέσθαι» (Ἰω. 1,12). Ἡ Ἐκκλησία εἶναι τό σῶμα τοῦ Χριστοῦ κι ἐμεῖς ὅλοι οἱ χριστιανοί ἀποτελοῦμε τά μέλη αὐτοῦ τοῦ σώματος.
Πάνω σ᾽ αὐτήν τήν ἀλήθεια θεμελιώνονται καί οἱ σχέσεις μας μέ τούς ἄλλους· τούς ἀνθρώπους πού μᾶς ἑνώνει ἡ ἴδια πίστη, δηλαδή τούς ἐν Χριστῷ ἀδελφούς μας. Οἱ χριστιανοί ἀγαποῦμε ὁ ἕνας τόν ἄλλο. Συνυπάρχουμε ἐν ἀγάπῃ. Ἐμπνεόμαστε ἀπό τήν ἀγάπη. Ἐνεργοῦμε τά πάντα μέ κίνητρο τήν ἀγάπη.
Ἡ ἀφορμή ἐξαιτίας τῆς ὁποίας ὁμιλεῖ ὁ Ἀπόστολος ἦταν οἱ ἰουδαϊκές παραδόσεις γιά τή διάκριση τῶν τροφῶν, στίς ὁποῖες ἐξακολουθοῦσαν νά ἐμμένουν ὁρισμένοι χριστιανοί πού προέρχονταν ἀπό τόν Ἰουδαϊσμό. Ὁ Παῦλος ὅμως μεταθέτει τό ζήτημα σέ μιάν ἄλλη βάση : αὐτήν τῆς ἀγάπης μεταξύ μας πού διασφαλίζει τήν ἐκκλησιαστική ἑνότητα καί μᾶς προφυλάσσει ἀπό τό νά σκεφθοῦμε ἤ νά πράξουμε ὁτιδήποτε τό κακό εἰς βάρος τῶν ἀδελφῶν μας. Ἱερό χρέος καί θεμελιώδης ὀφειλή τῶν χριστιανῶν εἶναι «τό ἀγαπᾶν ἀλλήλους» (Ρωμ. 13,8).
ΣΥΝΗΘΙΣΜΕΝΟ φαινόμενο στή συμπεριφορά μας πρός τούς ἄλλους εἶναι ἡ κατάκριση. Ὅσοι νηστεύουμε κατακρίνουμε αὐτούς πού δέν νηστεύουν. Ὅσοι πάλι δέν νηστεύουμε γιά ὁποιοδήποτε λόγο, ἀσχολούμαστε μ᾽ αὐτούς πού νηστεύουν καί ἀβασάνιστα καί ἐπιπόλαια τούς εἰρωνευόμαστε καί τούς περιγελοῦμε. Ἔτσι καί οἱ μέν καί οἱ δέ λειτουργοῦμε χωρίς ἀγάπη· ἀφιλάδελφα. Ἀλίμονο ὅμως ἄν ἡ νηστεία πού ὀφείλουμε νά τηροῦμε γιά τήν ἀγάπη τοῦ Χριστοῦ μας καί γιά προσωπική μας ἄσκηση, γίνεται ἀφορμή νά πέφτουμε στό ἁμάρτημα τῆς κατακρίσεως τῶν ἀδελφῶν μας !
ΩΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ δέν πρέπει νά λησμονοῦμε ὅτι εἴμαστε δοῦλοι τοῦ ἴδιου Κυρίου, ὁ ὁποῖος μᾶς ἐξαγόρασε μέ τό τίμιο αἷμα Του. Σ᾽ Ἐκεῖνον ὅλοι μας ἀνήκουμε. Ἐκεῖνος καί μόνο ἔχει δικαίωμα νά μᾶς κρίνει. Κρίνοντας, λοιπόν, καί κατακρίνοντας ὁ ἕνας τόν ἄλλο, εἶναι σάν νά ὑφαρπάζουμε τά δικαιώματα τοῦ Κυρίου.
ΑΛΛΩΣΤΕ καί ὁ ἀδελφός μας πού σήμερα δέν νηστεύει, δέν γνωρίζουμε τί θά πράξει καί πῶς θά συμπεριφερθεῖ αὔριο. Ὁ παντοδύναμος Θεός ἔχει τή δύναμη νά ἀνορθώσει τόν ἀδύνατο καί τόν πεσμένο καί νά ὁδηγήσει σέ συναίσθηση καί μετάνοια τόν ἀσυνεπῆ καί παραβάτη τῶν ἐντολῶν Του. Ἑπομένως κανείς δέν πρέπει νά κρίνει τόν ἄλλο, ἐφόσον ἡ κατάσταση τῆς πτώσεως ἤ τῆς ἀσυνέπειάς του δέν εἶναι ὁριστική καί ἀμετάκλητη, ἀλλά πάντοτε ὑφίσταται ἡ δυνατότητα ἀνόρθωσης μέ τή σωστική παρέμβαση τοῦ παντοδυνάμου Κυρίου.
ΑΠΟ ΑΥΡΙΟ εἰσερχόμαστε στήν περίοδο τῆς Μεγάλης Σαρακοστῆς. Εὐλογημένη περίοδος! Ἡ καρδιά τοῦ ἐκκλησιαστικοῦ μας ἔτους. Σκοπός της, ἡ πνευματική μας προετοιμασία γιά τόν ἑορτασμό τοῦ ἁγίου Πάσχα. Ν᾽ ἀξιωθοῦμε ὅλοι «προσκυνῆσαι τά Πάθη καί τήν ἁγίαν Ἀνάστασιν» τοῦ Κυρίου μας Ἰησοῦ Χριστοῦ.
Ἕνα ἀπό τά ὅπλα τοῦ πνευματικοῦ μας ἀγώνα πού ἀπό αὔριο ἀναλαμβάνουμε εἶναι καί ἡ νηστεία· ἡ νηστεία τῶν τροφῶν ἀλλά καί ἡ νηστεία τῶν παθῶν.
Ὁ ἀπόστολος Παῦλος σήμερα μᾶς ἐπεσήμανε ἕνα μεγάλο κίνδυνο πού παραμονεύει κατά τήν τήρηση τῆς νηστείας : τήν κατάκριση τῶν ἀδελφῶν μας.
Ἄς προσέξουμε! Ὅσοι νηστεύουμε ἄς μήν κατακρίνουμε αὐτούς πού δέν νηστεύουν. Ὅσοι πάλι δέν νηστεύουν, ἄς προσπαθήσουν νά νηστέψουν. Δέν εἶναι ἀκατόρθωτο. Ἄρκεῖ νά τό θελήσουν καί νά παρακαλέσουν ὁ Κύριος νά τούς ἐνισχύσει. Σέ καμιά περίπτωση ὅμως ἄς μήν εἰρωνεύονται κι ἄς μή σχολιάζουν ἀρνητικά αὐτούς πού νηστεύουν.
Πάνω ἀπ᾽ ὅλα ἡ ἀγάπη τοῦ Χριστοῦ ἀνάμεσά μας!».
ΚΑΛΗ ΣΑΡΑΚΟΣΤΗ!
Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ εἶναι τό σπίτι τοῦ Θεοῦ καί σ᾽ αὐτό τό σπίτι ἔχουμε θέση ὅλοι μας· ὅλοι οἱ βαπτισμένοι. Ἡ Ἐκκλησία εἶναι ἡ οἰκογένεια τῶν παιδιῶν τοῦ Θεοῦ καί στήν οἰκογένεια αὐτή ἀνήκουμε ὅλοι ὅσοι πιστέψαμε στόν Χριστό καί λάβαμε μέ τό βάπτισμά μας τή θεία υἱοθεσία —«Ὅσοι δέ ἔλαβον αὐτόν, ἔδωκεν αὐτοῖς ἐξουσίαν τέκνα Θεοῦ γενέσθαι» (Ἰω. 1,12). Ἡ Ἐκκλησία εἶναι τό σῶμα τοῦ Χριστοῦ κι ἐμεῖς ὅλοι οἱ χριστιανοί ἀποτελοῦμε τά μέλη αὐτοῦ τοῦ σώματος.
Πάνω σ᾽ αὐτήν τήν ἀλήθεια θεμελιώνονται καί οἱ σχέσεις μας μέ τούς ἄλλους· τούς ἀνθρώπους πού μᾶς ἑνώνει ἡ ἴδια πίστη, δηλαδή τούς ἐν Χριστῷ ἀδελφούς μας. Οἱ χριστιανοί ἀγαποῦμε ὁ ἕνας τόν ἄλλο. Συνυπάρχουμε ἐν ἀγάπῃ. Ἐμπνεόμαστε ἀπό τήν ἀγάπη. Ἐνεργοῦμε τά πάντα μέ κίνητρο τήν ἀγάπη.
* * *
ΤΟ ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΟ ΑΝΑΓΝΩΣΜΑ πού ἀκούσαμε σήμερα ἀποτελεῖ ἕνα ἐγερτήριο σάλπισμα ἐν ὄψει τῆς εἰσόδου μας ἀπό αὔριο στή Μεγάλη Σαρακοστή. Καί κοντά στίς ἄλλες ἐπισημάνσεις πού περιλαμβάνει, ἐφιστᾶ τήν προσοχή μας καί στήν κατάκριση στήν ὁποία ἐνδέχεται νά παρασυρθοῦμε, ἀναφορικά μέ τήν ἄσκηση τῆς νηστείας. Ἡ ἀφορμή ἐξαιτίας τῆς ὁποίας ὁμιλεῖ ὁ Ἀπόστολος ἦταν οἱ ἰουδαϊκές παραδόσεις γιά τή διάκριση τῶν τροφῶν, στίς ὁποῖες ἐξακολουθοῦσαν νά ἐμμένουν ὁρισμένοι χριστιανοί πού προέρχονταν ἀπό τόν Ἰουδαϊσμό. Ὁ Παῦλος ὅμως μεταθέτει τό ζήτημα σέ μιάν ἄλλη βάση : αὐτήν τῆς ἀγάπης μεταξύ μας πού διασφαλίζει τήν ἐκκλησιαστική ἑνότητα καί μᾶς προφυλάσσει ἀπό τό νά σκεφθοῦμε ἤ νά πράξουμε ὁτιδήποτε τό κακό εἰς βάρος τῶν ἀδελφῶν μας. Ἱερό χρέος καί θεμελιώδης ὀφειλή τῶν χριστιανῶν εἶναι «τό ἀγαπᾶν ἀλλήλους» (Ρωμ. 13,8).
ΣΥΝΗΘΙΣΜΕΝΟ φαινόμενο στή συμπεριφορά μας πρός τούς ἄλλους εἶναι ἡ κατάκριση. Ὅσοι νηστεύουμε κατακρίνουμε αὐτούς πού δέν νηστεύουν. Ὅσοι πάλι δέν νηστεύουμε γιά ὁποιοδήποτε λόγο, ἀσχολούμαστε μ᾽ αὐτούς πού νηστεύουν καί ἀβασάνιστα καί ἐπιπόλαια τούς εἰρωνευόμαστε καί τούς περιγελοῦμε. Ἔτσι καί οἱ μέν καί οἱ δέ λειτουργοῦμε χωρίς ἀγάπη· ἀφιλάδελφα. Ἀλίμονο ὅμως ἄν ἡ νηστεία πού ὀφείλουμε νά τηροῦμε γιά τήν ἀγάπη τοῦ Χριστοῦ μας καί γιά προσωπική μας ἄσκηση, γίνεται ἀφορμή νά πέφτουμε στό ἁμάρτημα τῆς κατακρίσεως τῶν ἀδελφῶν μας !
ΩΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ δέν πρέπει νά λησμονοῦμε ὅτι εἴμαστε δοῦλοι τοῦ ἴδιου Κυρίου, ὁ ὁποῖος μᾶς ἐξαγόρασε μέ τό τίμιο αἷμα Του. Σ᾽ Ἐκεῖνον ὅλοι μας ἀνήκουμε. Ἐκεῖνος καί μόνο ἔχει δικαίωμα νά μᾶς κρίνει. Κρίνοντας, λοιπόν, καί κατακρίνοντας ὁ ἕνας τόν ἄλλο, εἶναι σάν νά ὑφαρπάζουμε τά δικαιώματα τοῦ Κυρίου.
ΑΛΛΩΣΤΕ καί ὁ ἀδελφός μας πού σήμερα δέν νηστεύει, δέν γνωρίζουμε τί θά πράξει καί πῶς θά συμπεριφερθεῖ αὔριο. Ὁ παντοδύναμος Θεός ἔχει τή δύναμη νά ἀνορθώσει τόν ἀδύνατο καί τόν πεσμένο καί νά ὁδηγήσει σέ συναίσθηση καί μετάνοια τόν ἀσυνεπῆ καί παραβάτη τῶν ἐντολῶν Του. Ἑπομένως κανείς δέν πρέπει νά κρίνει τόν ἄλλο, ἐφόσον ἡ κατάσταση τῆς πτώσεως ἤ τῆς ἀσυνέπειάς του δέν εἶναι ὁριστική καί ἀμετάκλητη, ἀλλά πάντοτε ὑφίσταται ἡ δυνατότητα ἀνόρθωσης μέ τή σωστική παρέμβαση τοῦ παντοδυνάμου Κυρίου.
* * *
Ἀδελφοί μου ἀγαπητοί, ΑΠΟ ΑΥΡΙΟ εἰσερχόμαστε στήν περίοδο τῆς Μεγάλης Σαρακοστῆς. Εὐλογημένη περίοδος! Ἡ καρδιά τοῦ ἐκκλησιαστικοῦ μας ἔτους. Σκοπός της, ἡ πνευματική μας προετοιμασία γιά τόν ἑορτασμό τοῦ ἁγίου Πάσχα. Ν᾽ ἀξιωθοῦμε ὅλοι «προσκυνῆσαι τά Πάθη καί τήν ἁγίαν Ἀνάστασιν» τοῦ Κυρίου μας Ἰησοῦ Χριστοῦ.
Ἕνα ἀπό τά ὅπλα τοῦ πνευματικοῦ μας ἀγώνα πού ἀπό αὔριο ἀναλαμβάνουμε εἶναι καί ἡ νηστεία· ἡ νηστεία τῶν τροφῶν ἀλλά καί ἡ νηστεία τῶν παθῶν.
Ὁ ἀπόστολος Παῦλος σήμερα μᾶς ἐπεσήμανε ἕνα μεγάλο κίνδυνο πού παραμονεύει κατά τήν τήρηση τῆς νηστείας : τήν κατάκριση τῶν ἀδελφῶν μας.
Ἄς προσέξουμε! Ὅσοι νηστεύουμε ἄς μήν κατακρίνουμε αὐτούς πού δέν νηστεύουν. Ὅσοι πάλι δέν νηστεύουν, ἄς προσπαθήσουν νά νηστέψουν. Δέν εἶναι ἀκατόρθωτο. Ἄρκεῖ νά τό θελήσουν καί νά παρακαλέσουν ὁ Κύριος νά τούς ἐνισχύσει. Σέ καμιά περίπτωση ὅμως ἄς μήν εἰρωνεύονται κι ἄς μή σχολιάζουν ἀρνητικά αὐτούς πού νηστεύουν.
Πάνω ἀπ᾽ ὅλα ἡ ἀγάπη τοῦ Χριστοῦ ἀνάμεσά μας!».
ΚΑΛΗ ΣΑΡΑΚΟΣΤΗ!
Μέ πολλή πατρική ἀγάπη
Ὁ Ἐπίσκοπός σας
† Ο ΝΕΑΣ ΣΜΥΡΝΗΣ ΣΥΜΕΩΝ
Ὁ Ἐπίσκοπός σας
† Ο ΝΕΑΣ ΣΜΥΡΝΗΣ ΣΥΜΕΩΝ