Ἐγκύκλιος Μητροπολίτου γιά τήν ἔναρξη τῆς Κατηχητικῆς Χρονιᾶς 2013-2014
Τ Α Κ Α Τ Η Χ Η Τ Ι Κ Α Σ Χ Ο Λ Ε Ι Α !
Μέ τήν εὐκαιρία τῆς ἔναρξης τῶν μαθημάτων τῶν Κατηχητικῶν Σχολείων, ὁ Σεβασμ. Μητροπολίτης μας κ. Συμεών ἀπηύθυνε πρός τό πλήρωμα τῆς Μητροπόλεώς μας τήν ἀκόλουθη Ἐγκύκλιο.
Ἀγαπητοί μου ἀδελφοί,
Ἡ νέα σχολική χρονιά ξεκίνησε. Κι ἐνῶ θά ἔπρεπε μέσα στίς δύσκολες καταστάσεις στίς ὁποῖες βρίσκεται ἡ πατρίδα μας νά δώσουμε μεγαλύτερο βάρος στή νέα γενιά καί τήν παιδεία, βρισκόμαστε καί πάλι μπροστά σέ ἕνα σκηνικό ἀναστάτωσης. Καί μέσα στή γενικότερη κοινωνική, οἰκονομική καί πνευματική κρίση, πολλοί ἀνακαλύπτουν τό ἔλλειμμα τῆς παιδείας.
Ἔτσι, γίνονται διάφορες συζητήσεις γιά τούς σκοπούς τῆς παιδείας, γιά τούς στόχους τοῦ σύγχρονου σχολείου, γιά τό περιεχόμενο τῶν ἀναλυτικῶν προγραμμάτων.
Τό ἔλλειμμα ὅμως καί τό κενό πού διαπιστώνουμε στήν παιδεία, δέν ἀφορᾶ τίς τεχνικές γνώσεις ἀλλά τόν ἔσω ἄνθρωπο. Γιατί ὅπως ἔλεγε ὁ Πλάτων «πάσα ἐπιστήμη χωριζομένη δικαιοσύνης καί τῆς ἄλλης ἀρετῆς, πανουργία καί οὐ σοφία φαίνεται». Ναί. Παιδεία δέν εἶναι μόνο ἡ ἐκπαίδευση σέ δεξιότητες καί ἡ παροχή ἐπιστημονικῶν γνώσεων, ἀλλά ἡ ἀγωγή καί μόρφωση τοῦ παιδιοῦ, ἡ καλλιέργεια καί ἀνάπτυξη τῶν πνευματικῶν του δυνάμεων γιά νά γίνει ἠθική καί πνευματική προσωπικότητα. Ἡ διαμόρφωση καί διάπλαση τοῦ χαρακτήρα του.
Αὐτός ἦταν ὁ σκοπός τῆς παιδείας ἀπό τήν ἀρχαιότητα : ὁ νέος νά γίνει «καλὸς κἀγαθός» πολίτης. Καί ὅταν ἔλαμψε τό φῶς τοῦ Χριστοῦ, τότε καί ἡ παιδεία ἀναβαθμίστηκε. Ἡ χριστιανική πίστη μέ τόν πανανθρώπινο χαρακτήρα της ἔφερε νέες ἀρχές. Μεταμορφώνει τούς μαθητές σέ ἀληθινούς ἀνθρώπους τοῦ Πνεύματος, σέ πολίτες τῆς Βασιλείας τῶν Οὐρανῶν καί «συμπολίτες τῶν ἁγίων».
Αὐτήν τήν παιδεία προέβαλαν καί οἱ Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας καί ἔγιναν ἄριστοι παιδαγωγοί. Προτρέπει τούς νέους ὁ Μέγας Βασίλειος, πού ἦταν ἀπό τούς πλέον μορφωμένους τῆς ἐποχῆς του, νά ὠφελοῦνται ἀπό τά ἑλληνικά γράμματα καί σάν τίς μέλισσες νά ἐπιλέγουν τό καλύτερο. Καί ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος προσθέτει: «Καρπός τῆς ἀληθινῆς παιδείας εἶναι ὁ ἐνάρετος βίος» καί «ἡ παιδεία εἶναι μετάληψη ἁγιότητας».
Αὐτήν τήν παιδεία κήρυττε καί ὁ πατρο-Κοσμᾶς στούς ὑπόδουλους Ἕλληνες πού κινδύνευαν νά χάσουν τήν ταυτότητά τους. Αὐτή ἡ παιδεία κράτησε ζωντανό τό γένος στή μακρόχρονη σκλαβιά καί χάρη σ᾽ αὐτή τήν παιδεία ξεσηκώθηκε. Κι ὅταν ἀναγεννήθηκε ἀπό τίς στάχτες του, τήν ἴδια παιδεία ἔθεσε ὡς κατάλληλο θεμέλιο γιά τήν ἀνασυγκρότησή του.
Ἔλεγε ὁ Κολοκοτρώνης στούς μαθητές τοῦ 1ου Γυμνασίου Αθηνῶν: «Εἰς ἐσᾶς μένει νά ἰσάσετε καί νά στολίσετε τόν τόπο ὅπου ἡμεῖς ἐλευθερώσαμε καί διά νά γίνει τοῦτο, πρέπει νά ἔχετε ὡς θεμέλια τῆς πολιτείας τήν ὁμόνοια, τήν θρησκεία καί τήν φρόνιμο ἐλευθερία». Θεμέλια πού εἶναι καρποί τῆς Ἑλληνορθόδοξης παιδείας. Γι᾽ αὐτό οἱ ἐλεύθεροι πλέον Ἕλληνες, ὅρισαν ὡς προστάτες τῆς παιδείας τούς Τρεῖς Ἱεράρχες, γιά νά σηματοδοτοῦν τήν πορεία της στό μέλλον, γιά νά μήν παρεκκλίνει μέσα στόν καταιγισμό τῶν κάθε λογῆς ἀντιλήψεων.
Δυστυχῶς, ὑπάρχουν σήμερα καί κάποιοι πού εἰρωνεύονται ὅ,τι ἔχει νά κάνει μέ τή χριστιανική πίστη καί τήν παράδοση τοῦ λαοῦ μας. Παραχαράσσουν τήν ἱστορία τοῦ τόπου μας, στό ὄνομα ἑνός κούφου διεθνισμοῦ. Θέλουν νά ξεριζώσουν τίς ἀξίες τῆς πίστης στόν Χριστό καί τῆς ἀγάπης στήν Πατρίδα. Βάλλουν κατά τῆς διαχρονικῆς συνέχειας τοῦ Ἑλληνισμοῦ. Γιά νά εἶναι οἱ νέοι δέντρα χωρίς ρίζες ὥστε νά λυγίζουν πιό εὔκολα.
Ἄν ἡ σύγχρονη παιδεία ψάχνει νά βρεῖ τούς προσανατολισμούς της, ἡ Ἐκκλησία τούς ἔχει ἀποκρυσταλλωμένους ἀπό αἰῶνες. «Ἐκτρέφετε τά τέκνα ὑμῶν ἐν παιδείᾳ καὶ νουθεσίᾳ Κυρίου» (Ἐφ. 6, 4). Παιδεία Κυρίου ἔχουμε ἀνάγκη σήμερα περισσότερο ἀπό κάθε ἄλλη φορά. Αὐτή τήν παιδεία πρόσφερε πάντα ἡ Ἐκκλησία. Ἀπό τίς κατακόμβες ὡς τά κρυφά σχολειά. Αὐτήν προσφέρει καί σήμερα στά Κατηχητικά της Σχολεῖα.
Ἡ ἐκκλησιαστική κατήχηση προσφέρει φῶς στίς καρδιές τῶν παιδιῶν. Καλλιεργεῖ τίς ἀρετές. Ὁλοκληρώνει τήν προσωπικότητά τους. Δέν τά μετράει σάν ἀριθμούς, ἀλλά τά βλέπει ὡς πρόσωπα καί εἰκόνες τοῦ Θεοῦ. Τούς προσφέρει Χριστό καί Ἑλλάδα : ἀναλλοίωτη τήν πίστη καί τή γλώσσα τοῦ λαοῦ μας καί τήν ἱστορία τῶν προγόνων μας. Τούς προσφέρει τήν παιδεία, ἡ ὁποία ἀναδεικνύει τόν ἰδανικό πολίτη καί πατριώτη πού ταυτίζεται μέ τόν συνειδητό χριστιανό.
Τούς μαθαίνει νά ἀγαποῦν τήν πατρίδα τους καί νά σέβονται καί τούς ἄλλους λαούς. Τούς δίνει τά ἐφόδια νά ξεχωρίζουν τούς κινδύνους τῆς ἐποχῆς μας καί νά μποροῦν νά τούς ἀντιμετωπίζουν μέ τή δύναμη τοῦ Θεοῦ. Τά ἀπελευθερώνει ἀπό τεχνητούς παραδείσους. Τά εὐφραίνει μέ τό ἄρωμα καί τό θυμίαμα τῆς παράδοσης. Τά μεθᾶ μέ τό κρασί τῶν ἡρώων καί τῶν ἁγίων, δίνοντάς τους πρότυπα γιά τή ζωή τους. Τά τρέφει μέ τό Σῶμα καί τό Αἷμα τοῦ Κυρίου.
Ἀγαπητοί γονεῖς· ἀγαπητά μας παιδιά.
Δέν ἀρκεῖ μία κοινωνία δημοκρατικῶν πολιτῶν. Χρειαζόμαστε μία κοινωνία μέ ταυτότητα· ἰδιαίτερα σήμερα, στήν ἐποχή τῆς παγκοσμιοποίησης. Καί αὐτή ἡ ταυτότητα δέν μπορεῖ νά εἶναι ἄλλη ἀπό τήν ἑλληνική καί ὀρθόδοξη.
Ἐλᾶτε νά συνεργαστοῦμε καί φέτος στά Κατηχητικά Σχολεία τῆς Ἐκκλησίας μας. Ἐλᾶτε νά μεταμορφώσουμε τήν κρίση τοῦ τόπου σέ εὐκαιρία καί ἀναγέννηση. Γιατί ὁ λαός μας, ἐν τέλει, δέν ὑποφέρει τόσο οἰκονομικά ὅσο ἀπό ἔλλειψη προτύπων καί ἰδανικῶν. Ἐλᾶτε νά ἀντλήσουμε καί νά ξεδιψάσουμε ἀπ᾽ τίς ἀστείρευτες πηγές τῆς πίστεως. Νά πλουτίσουμε ἀπ᾽ τούς ἀκένωτους θησαυρούς τῆς παράδοσής μας. Καί νά σταθοῦμε καί πάλι ὡς ἔθνος μέ ἀξιοπρέπεια στό παγκόσμιο στερέωμα.
Ὁ Ἐπίσκοπός σας
† Ο ΝΕΑΣ ΣΜΥΡΝΗΣ ΣΥΜΕΩΝ