14 Αυγ2013
05 Ιουλ2013
ΤΑ ΙΕΡΑ ΛΕΙΨΑΝΑ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΛΟΥΚΑ ΤΟΥ ΙΑΤΡΟΥ
Τ Α Ι Ε Ρ Α Λ Ε Ι Ψ Α Ν Α
Τ Ο Υ Α Γ Ι Ο Υ Λ Ο Υ Κ Α Τ Ο Υ Ι Α Τ Ρ Ο Υ
ΣΤΗΝ ΑΓΙΑ ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΑΛΑΙΟΥ ΦΑΛΗΡΟΥ
Τ Ο Υ Α Γ Ι Ο Υ Λ Ο Υ Κ Α Τ Ο Υ Ι Α Τ Ρ Ο Υ
ΣΤΗΝ ΑΓΙΑ ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΑΛΑΙΟΥ ΦΑΛΗΡΟΥ
Τά ἱερά Λείψανα τοῦ Ἁγίου Λουκᾶ, Ἀρχιεπισκόπου Συμφερουπόλεως τοῦ Ἰατροῦ, ὑποδέχθηκε ὁ Σεβασμιώτατος Ποιμενάρχης μας, Μητροπολίτης Νέας Σμύρνης κ. Συμεών μαζί μέ τόν ἱερό κλῆρο καί τόν πιστό λαό τῆς τοπικῆς μας Ἐκκλησίας. Πρόκειται γιά τά ἱερά Λείψανα τοῦ Ἁγίου Λουκᾶ πού φυλάσσονται στήν Ἱερά Μονή Σαγματᾶ Βοιωτίας.
Ἡ ὑποδοχή τους ἔγινε μέ κάθε ἐκκλησιαστική τάξη καί λαμπρότητα τήν Πέμπτη τό ἀπόγευμα 4 Ἰουλίου, ἀπό τόν σεπτό Μητροπολίτη μας κ. Συμεών στή διασταύρωση τῶν ὁδῶν Κων. Παλαιολόγου καί Ἀσκληπιοῦ στό Παλαιό Φάληρο. Ἐκεῖ, παρεδόθη ἡ ἱερή λειψανοθήκη στόν Σεβασμιώτατο κ. Συμεών καί ἐν συνεχείᾳ μέ πομπή κλήρου καί λαοῦ κατευθύνθηκαν στόν Ἱερό Ναό τῆς Ἁγίας Κυριακῆς (Λεωφ. Ἀμφιθέας 60, Παλαιό Φάληρο). Τά ἱερά Λείψανα τοῦ Ἁγίου Λουκᾶ θά παραμείνουν γιά νά τά προσκυνήσουν οἱ Χριστιανοί μέχρι τή Δευτέρα 8 Ἰουλίου (ὥρα 11 π.μ.).
Στόν ἱερό Ναό τῆς Ἁγίας Κυριακῆς τελέσθηκε ἀκολούθως Ἀρχιερατικός Ἑσπερινός καί ὁμίλησε γιά τόν βίο τοῦ Ἁγίου Λουκᾶ καί τή σημασία τῶν ἱερῶν λειψάνων τῶν Ἁγίων τοῦ Θεοῦ στή ζωή τῶν πιστῶν ὁ Σεβασμιώτατος κ. Συμεών. Τό βράδυ τῆς ἴδιας ἡμέρας ἐτελέσθη Ἱερά Ἀγρυπνία ἱερουργοῦντος τοῦ Πανοσιολογιωτάτου Ἀρχιμανδρίτου π. Βασιλείου Γιαννάκα, Προϊσταμένου τοῦ ἱεροῦ Ναοῦ τῆς Ἁγίας Κυριακῆς.
Οἱ ἑορταστικές ἐκδηλώσεις θά κορυφωθοῦν τήν προσεχή Κυριακή 7 Ἰουλίου, ἡμέρα ἑορτῆς τῆς Ἁγίας Κυριακῆς, μέ τόν Ὄρθρο καί τήν Ἀρχιερατική θεία Λειτουργία τό πρωί καί τήν Πάνδημη Λιτανεία τό ἀπόγευμα.
Ἀναλυτικά τό ἑορταστικό πρόγραμμα τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ τῆς Ἁγίας Κυριακῆς (Λεωφ. Ἀμφιθέας 60, Παλαιό Φάληρο) ἔχει ὡς ἑξῆς: http://www.inak.gr/inak/
Ο ΑΓΙΟΣ ΛΟΥΚΑΣ Ο ΙΑΤΡΟΣ,
ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΣΥΜΦΕΡΟΥΠΟΛΕΩΣ
τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Νέας Σμύρνης κ. ΣΥΜΕΩΝ
(ἀπομαγνητοφωνημένο ἀπόσπασμα ἀπό τήν ὁμιλία του)
Ἡ ζωή τοῦ Ἁγίου Λουκᾶ ὑπῆρξε ἕνας συνεχής καί ἀδιάκοπος ἀγώνας. Χαρισματοῦχος, πολυτάλαντος σάν προσωπικότητα, εὐφυέστατος ἄνθρωπος, διακρίθηκε κυρίως ἀπό τήν ὥρα πού ἀποφάσισε νά σπουδάσει καί νά ἀφιερωθεῖ ἐξ ὁλοκλήρου στή ἰατρική ἐπιστήμη, καί μάλιστα στή χειρουργική. Σέ κάποια στιγμή ἦρθε σέ κοινωνία γάμου, ἀπέκτησε τέσσερα παιδιά, ἔχασε σύντομα τή σύζυγό του, καί ἡ Ἐκκλησία –ὑπό τίς περιπέτειες ἐκεῖνες τοῦ ἀθέου καθεστῶτος πού βρέθηκε, καί τίς δοκιμασίες τίς ὁποῖες ὑπέστη–, ἀνέδειξε τόν Ἅγιο Λουκᾶ Ἐπίσκοπο.
Ἐπίσκοπος μέ ζῆλο, μέ λόγο, προασπιζόμενος τή χριστιανική πίστη, ἀγωνιζόμενος γιά τήν ἑδραίωση τῆς ἀλήθειας τῆς Ἐκκλησίας, ὅταν αὐτή πολεμεῖτο, ὅπως πολεμήθηκε καί ὅπως διώχθηκε ἀπό τούς ἀθέους. Ἔτσι λοιπόν ἔμελλε στόν ἴδιο νά δοκιμάσει πάλιν καί πολλάκις διωγμούς καί κατατρεγμούς, ἀπό τό ἕνα μέρος στό ἄλλο, μέχρι καί αὐτή τή Σιβηρία, ἀλλά δέν ὑπεχώρησε, δέν συμβιβάστηκε, δέν συνθηκολόγησε, δέν πρόδωσε τήν πίστη, δέν ἐγκατέλειψε τό χρέος του ὡς χριστιανός Ἐπίσκοπος. Ὅπου ἐστάλη, εἴτε διωκώμενος ἀπό τό καθεστώς, εἴτε μέ τήν ἐντολή τῆς Ἱεραρχίας τῆς Ἐκκλησίας, παντοῦ ἔδωσε ζωντανή τή μαρτυρία τῆς πίστεώς του, ἡ ὁποία ὅμως ἐπιβεβαιωνόταν μέσα ἀπό τή συνεπή καί ἁγία χριστιανική του ζωή.
Γι’ αὐτό καί ὁ λόγος του εἶχε μιά ἰδιαίτερη δύναμη καί ἀπήχηση στίς καρδιές τῶν πιστῶν. Ἀπό τό 1946 κατέστη, ὅπως προεῖπα, Ἀρχιεπίσκοπος στή Συμφερούπολη τῆς Κριμαίας, καί ἐκεῖ παρέμεινε μέχρι τό 1961, ὁπότε σέ βαθιά ἡλικία ἀνεχώρησε ἀπό τόν μάταιο τοῦτο κόσμο.
Ἔδωσε ὅλο τό ζῆλο καί ὅλη τήν ἀγάπη του στά χρόνια αὐτά στή Συμφερούπολη καλλιεργώντας τόν ἱερό κλῆρο καί διαποιμαίνοντας τόν πιστό λαό τοῦ Θεοῦ. Δοκίμασε καί ὁ ἴδιος τόν πόνο τῆς ἀσθένειας, μάλιστα (τό 1946 πῆγε στή Συμφερούπολη) ἀπό τό 1955 μέχρι τό 1961 ἔχασε καί τό φῶς του. Παραταῦτα ἔμεινε πιστός στό καθῆκον του καί συνέχισε τυφλός νά λειτουργεῖ ὑποβοηθούμενος, μιά καί γνώριζε ἀπέξω τή θεία Λειτουργία καί δέν εἶχε ἀνάγκη νά συμβουλεύεται τίς λειτουργικές φυλλάδες.
Σημεῖα ἁγιότητας βίου ἔδωσε πάρα πολύ ἐνωρίς. Ὁ τάφος του ἔγινε προσκύνημα μέγα ὅλων τῶν χριστιανῶν, ὄχι μόνο τῆς Κριμαίας, ἀλλά καί εὐρύτερα. Ἔτσι τό 1995 ἀναγνωρίσθηκε τοπικός Ἅγιος γιά τήν Ἐκκλησία τῆς Συμφερουπόλεως, τῆς Κριμαίας, καί τό 2000 ἐπισήμως ἀπό τή Ρωσική Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία.
Ἀπολυτίκιον. Ἦχος πλ.α´. Τόν συνάναρχον Λόγον.
Ἰατρόν καί ποιμένα, Λουκᾶν τιμήσωμεν, Συμφερουπόλεως ποίμνης,
Ἀρχιερέα λαμπρόν, τόν βαστάσαντα Χριστοῦ τά θεῖα στίγματα,
τάς ἐξορίας τά δεινά, ἐγκλεισμούς ἐν φυλακαῖς,
τάς θλίψεις καί τά ὀνείδη,
τόν ἐπ’ ἐσχάτων φανέντα, ἐν τῇ Ρωσίᾳ νέον Ἅγιον.
Ἀρχιερέα λαμπρόν, τόν βαστάσαντα Χριστοῦ τά θεῖα στίγματα,
τάς ἐξορίας τά δεινά, ἐγκλεισμούς ἐν φυλακαῖς,
τάς θλίψεις καί τά ὀνείδη,
τόν ἐπ’ ἐσχάτων φανέντα, ἐν τῇ Ρωσίᾳ νέον Ἅγιον.
29 Ιουν2013
ΠΑΝΗΓΥΡΙΚΟΣ ΕΣΠΕΡΙΝΟΣ ΤΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΠΑΥΛΟΥ στο Παλαιό Φάληρο
Τήν ἡρωικότερη ἀποστολική μορφή τῆς πρώτης χριστιανικῆς περιόδου, τόν μοναδικό διδάσκαλο καί τόν σπουδαιότερο παιδαγωγό τῆς Οἰκουμένης, τόν ἐκκλησιαστικό ἀγωνιστή καί φυτουργό τῆς Ἐκκλησίας, τόν κατ’ ἐξοχήν Ἀπόστολο τῶν Ἐθνῶν καί Ἀπόστολο τῆς Πατρίδας μας, τόν ἅγιο Παῦλο, τίμησε ὁ ἱερός κλῆρος καί ὁ πιστός λαός τῆς τοπικῆς μας Ἐκκλησίας.
Τήν παραμονή τῆς ἑορτῆς τῶν Ἁγίων ἐνδόξων καί πανευφήμων καί Πρωτοκορυφαίων Ἀποστόλων Πέτρου καί Παύλου, Παρασκευή 28 Ἰουνίου, τελέσθηκε στόν αὔλειο χῶρο τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ τοῦ ἁγίου Γεωργίου στό Ξηροτάγαρο Παλαιοῦ Φαλήρου ὁ καθιερωμένος Πανηγυρικός Ἑσπερινός, χοροστατοῦντος τοῦ Σεβασμιωτάτου Ποιμενάρχου μας, Μητροπολίτου Νέας Σμύρνης κ. Συμεών.
Πλήθη πιστῶν χριστιανῶν εἶχαν προσέλθει ἀπό νωρίς τό ἀπόγευμα πρός τιμήν τοῦ ἁγίου ἀποστόλου Παύλου καί ἰδιαίτερα γιά νά τιμήσουν τόν ἱδρυτή τῆς Ἐκκλησίας μας, ὁ ὁποῖος, ἐρχόμενος ἀπό τή Βέροια στήν Ἀθήνα, ἀποβιβάστηκε στόν τόπο αὐτό τοῦ Παλαιοῦ Φαλήρου.
Τήν πανηγηρική ὁμιλία κατά τόν Ἑσπερινό ἐξεφώνησε ὁ Πανοσιολογιώτατος Ἀρχιμανδρίτης π. Νικόλαος Πουλάδας, Ἐφημέριος τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ Ἁγίου Σώστη (Λεωφ. Συγγροῦ). Ὁ ὁμιλητής ἑστίασε τήν ὁμιλία του στό παύλειο λόγιο «ὡς πτωχοί πολλούς δέ πλουτίζοντες, ὡς μηδέν ἔχοντες καί πάντα κατέχοντες» (Β΄ Κορ. 6,10), τονίζοντας τή σημασία τῆς αὐτάρκειας καί ὀλιγάρκειας τόσο στή ζωή τοῦ μεγάλου Ἀποστόλου τῆς Ἑλλάδας, ὅσο καί στή ζωή τοῦ κάθε πιστοῦ.
Στό τέλος τοῦ Πανηγυρικοῦ Ἑσπερινοῦ ὁ Σεβασμιώτατος Ποιμενάρχης μας κ. Συμεών τόνισε στήν προσλαλιά του ὅτι ἡ ἐδῶ παρουσία μας ἀποτελεῖ ἔκφραση εὐχαριστίας καί εὐγνωμοσύνης πρός τούς ἀγῶνες τοῦ Ἀποστόλου τῶν Ἐθνῶν, τοῦ Ἀποστόλου τῆς Ἑλλάδας· καί εὐχήθηκε νά ἀνοίξουμε τίς καρδιές μας καί νά δεχθοῦμε ὅπως ἐκεῖνος τό Εὐαγγέλιο τοῦ Χριστοῦ.
Ἡ Ὁμιλία τοῦ π. Νικολάου Πουλάδα:
Σεβασμιώτατε, σεβαστοί πατέρες, αγαπητοί αδελφοί, σήμερα εορτάζει ένας από τους πιο φτωχούς κατά κόσμον αλλά τόσο πλούσιος κατά Θεόν. Ο απόστολος Παύλος δίνει την πιο ωραία περιγραφή για τον εαυτό του: Είμαστε, λέει, εμείς οι Απόστολοι «ὡς πτωχοὶ πολλοὺς δὲ πλουτίζοντες, ὡς μηδὲν ἔχοντες καὶ πάντα κατέχοντες» (Β. Κορ. 6,10). Στον σημερινό κόσμο που φοβάται μήπως φτωχύνει και χάσει αυτά που νομίζει ότι «κατέχει» έρχεται ο Παύλος και μας μιλά για έναν άλλο πλούτο που πρέπει να επιζητούμε. Μας φανερώνει τον αληθινό πλούτο και την αληθινή φτώχεια, αυτήν της ψυχής.
Εφάρμοσε την εντολή του Κυρίου στους Αποστόλους «μὴ κτήσησθε χρυσὸν μηδὲ ἄργυρον μηδὲ χαλκὸν εἰς τὰς ζώνας ὑμῶν…» (Ματθ. 10,8). Δεν είχε περιουσία, ούτε σπίτια, ούτε αμάξια, ούτε καταθέσεις σε τράπεζες, ούτε μισθούς και συντάξεις. Δεν είχε σχεδόν τίποτα, ήταν ο μηδέν έχων. Ασκώντας το επάγγελμα του σκηνοποιού έβγαζε τα προς το ζην. Δεν είχε επίσης ανέσεις, απολαύσεις και σαρκικές ηδονές. Τόσο φτωχός για την δική μας κοσμική λογική. Είχε τα απολύτως απαραίτητα υλικά αγαθά. Έλεγε με καύχηση δίνοντάς μας τον ορισμό για την μεγάλη αρετή της χριστιανικής αυτάρκειας που για μας βεβαίως ταυτίζεται με την ολιγάρκεια «ἔχοντες δὲ διατροφὰς καὶ σκεπάσματα, τούτοις ἀρκεσθησόμεθα» (Α Τιμ. 6,8). Αν έχουμε τροφές και σκεπάσματα, ας αρκεστούμε σε αυτά. Πρότυπο ολιγάρκειας στη σύγχρονη καταναλωτική μανία μας. Ασφαλώς και αυτός αν περιδιάβαινε τις αγορές και τα πολυκαταστήματά μας με τα χιλιάδες χρήσιμα και άχρηστα είδη και προϊόντα θα αναφωνούσε σαν τον αρχαίο σοφό που βλέποντας τόσα και τόσα πράγματα σε ένα παζάρι, είπε στο μαθητή του «Δόξα να χει ο Θεός! Κοίταξε εδώ ένα σωρό πράγματα που δεν τα έχω ανάγκη…». Δεν τα έχω ανάγκη! Μάλλον θα μας έλεγε και ο Παύλος: Καλά, τι τα θέλετε όλα αυτά;…
Κατέχει τα πάντα διότι κατέχει αυτόν που κατέχει τα πάντα, τον Παντοκράτορα. Αν ο Κύριος είπε ότι «χωρὶς ἐμοῦ οὐ δύνασθε ποιεῖν οὐδέν» (Ιω. 15,5) άρα μετ’ εμού δύνασθε τα πάντα! επομένως με Εκείνον ο Παύλος είχε τα πάντα και μπορούσε τα πάντα. «Πάντα ἰσχύω ἐν τῷ ἐνδυναμοῦντί με Χριστῷ» (Φιλιπ. 4,13).
Κατείχε τα πάντα διότι είχε την αγάπη του Χριστού σε αυτόν. Ήξερε πόσο πολύ ο Χριστός τον αγαπούσε. Αυτήν την αγάπη κανείς δεν μπορούσε να του την πάρει. «τίς ἡμᾶς χωρίσει ἀπὸ τῆς ἀγάπης τοῦ Χριστοῦ; θλῖψις ἢ στενοχωρία ἢ διωγμὸς ἢ λιμὸς ἢ γυμνότης ἢ κίνδυνος ἢ μάχαιρα;».
Είχε την δική του αγάπη προς το Χριστό για την οποία έλεγε «Ἐμοὶ γὰρ τὸ ζῆν Χριστὸς καὶ τὸ ἀποθανεῖν κέρδος» (Φιλιπ. 1,21) και «τὰ πάντα ἐζημιώθην, καὶ ἡγοῦμαι σκύβαλα εἶναι ἵνα Χριστὸν κερδήσω» (Φιλιπ. 3,8). Όλα τα θεωρώ σκουπίδια. Είχε Αυτόν, αυτή τη μονάδα που δίνει την αξία σε όλα τα μηδενικά. Είχε μέσα του Αυτόν που είπε ότι είναι η οδός, η αλήθεια, η ζωή. Αφού κατείχε το Χριστό κατείχε τα πάντα, άρα δεν τον μάγευε η υλη, τα υλικά, τα πράγματα. Όπως λέει ο όσιος Ιωάννης της Κλίμακος «Εκείνος που γεύτηκε τα ουράνια, εύκολα περιφρονεί τα επίγεια, ενώ εκείνος που δεν τα γεύτηκε εκείνα, νοιώθει αγαλλίαση για τα επίγεια υπάρχοντα του» (εκδ. ΕΠΕ Κλίμαξ σελ. 311) ή θα προσθέταμε εμείς νιώθει και υπερβολικό άγχος και κατάθλιψη και φόβο όταν κινδυνεύει να χάσει ή να του ελαττωθούν κάπως αυτά τα υπάρχοντα. Για αυτό και είναι ικανός, αφού δεν κατέχει το Χριστό, να τινάξει τα μυαλά του στον αέρα ή να απαγχονιστεί μιας και έχασε τα «πάντα» που νόμιζε ότι κατείχε.
Οι σύγχρονοι άνθρωποι, πολλές φορές είναι το ακριβώς αντίθετο με τον Παύλο. Έχουν τα πάντα αλλά δεν κατέχουν τίποτα. Δεν κατέχουν το Χριστό και την πίστη. Όλα όσα έχουν συχνά τα χάνουν, τους ξεγλιστράνε από τη μία στιγμή στην άλλη. «Πλούσιοι επτώχευσαν και επείνασαν…» λέει αιώνες η Εκκλησία μας. Πόσο συχνά το βλέπουμε αυτό στις ημέρες μας.
Η Αρετή είναι ο μέγας θησαυρός μας. Ο Παύλος έχει ένα τεράστιο θησαυροφυλάκιο αόρατο στα μάτια και τη λογική του κόσμου. Είναι η ψυχή και η καρδιά του. Εκεί είναι ο μέγας πλούτος του. Τον περιγράφει ο Ιησούς «ὁ ἀγαθὸς ἄνθρωπος ἐκ τοῦ ἀγαθοῦ θησαυροῦ ἐκβάλλει ἀγαθά» (Ματθ. 12,35). Βλέπετε ο Κύριος μιλά για θησαυρό, δηλαδή την καρδιά μας. Από αυτόν τον θησαυρό ο Παύλος έβγαζε κάθε μέρα όλα τα διαμάντια και τα μαργαριτάρια του. Διαμάντια είναι στην ορθόδοξη πνευματική ζωή οι αρετές. Αυτές είναι οι πολύτιμοι λίθοι μας. Αν δεν έχουμε αρετές είμαστε ζητιάνοι, ρακένδυτοι, γυμνοί πνευματικά, έστω και αν έχουμε εκατομμύρια ευρώ.
Είναι οι καρποί του Αγίου Πνεύματος. «ὁ δὲ καρπὸς τοῦ Πνεύματός ἐστιν ἀγάπη, χαρά, εἰρήνη, μακροθυμία, χρηστότης, ἀγαθωσύνη, πίστις, πρᾳότης, ἐγκράτεια» (Γαλατ. 5. 22,23).
Πώς να μην είναι πάμπλουτος ο Παύλος ένας άνθρωπος που είχε μία τέτοια εκπληκτική συγκομιδή καρπών πνευματικών; Τι να τα κάνει τα υλικά όταν έχει μια τέτοια ψυχή; Καλά έλεγε ο φιλόσοφος Επίκτητος «Θα ευεργετήσεις σε μεγάλο βαθμό την πόλη, αν δεν υψώσεις τους ορόφους, αλλά αναπτύξεις και εξυψώσεις τις ψυχές. Γιατί είναι καλύτερο σε μικρά σπιτάκια να κατοικούν μεγάλες ψυχές παρά να φωλιάζουν σε μέγαρα ποταπά ανδράποδα» (Επίκτητος Ανθολ. Στοβαίου, ΜΣΤ,81). Εγώ, θα μας έλεγε ο Παύλος είμαι τόσο πλούσιος που έχω το πιο ευρύχωρο σπίτι, το πιο μεγάλο και πολυτελές μέγαρο, την καρδιά μου! Είναι τόσο μεγάλη και πλατειά και ευρύχωρη που χωράτε εκεί μέσα όλοι σας «ἡ καρδία ἡμῶν πεπλάτυνται· οὐ στενοχωρεῖσθε ἐν ἡμῖν» (Β Κορ. 6 11-12).Τέτοια ευρύχωρη καρδιά ποιός πλούσιος έχει; Η αληθινή φτώχεια, η χειρότερη φτώχεια είναι το να είναι κανείς όχι ανοιχτόκαρδος σαν τον Παύλο, αλλά στενόκαρδος, σκληρόκαρδος, άκαρδος. Αυτή τη φτώχεια έπρεπε να φοβόμαστε. Φτώχυναν οι καρδιές μας. Φτωχοί αληθινά είναι οι αναίσθητοι, οι εγωιστές, οι ατομιστές, οι αδιάφοροι για τις ανάγκες των άλλων, οι άδικοι!
Άρα ο Παύλος κατείχε τους δύο μεγάλους θησαυρούς. Ψυχή και Χριστό! Και αυτά κανείς δεν μπορούσε να του τα πάρει, καμία κρίση, κανένα ΔΝΤ, όπως και σε μας, όπως λέει ο πατρο - Κοσμάς ο Αιτωλός: «Το κορμί σας ας σάς το καύσουν, ας σάς το τηγανίσουν, τα πράγματα σας ας σάς τα πάρουν. Μη σας μέλλει, δώστε τα, δεν είναι εδικά σας. Ψυχή και Χριστός σας χρειάζεται. Ετούτα τα δύο, όλος ο κόσμος να πέσει, δεν ημπορεί να σας τα πάρει, έξω αν τύχη και τα δώσετε με το θέλημά σας. Αυτά τα δύο να τα φυλάγετε να μην τύχη και τα χάσετε» (Διδαχή Γ). Ο Παύλος αυτά τα κατείχε. Κατείχε μια ψυχή διαμάντι. Τον αγαπούσαν τόσο πολύ οι άνθρωποι ώστε λέει για τους Γαλάτες ότι θα έβγαζαν και τα μάτια τους για αυτόν και θα του τα έδιναν! Τόσο τον αγαπούσαν! «μαρτυρῶ γὰρ ὑμῖν ὅτι εἰ δυνατὸν τοὺς ὀφθαλμοὺς ὑμῶν ἐξορύξαντες ἂν ἐδώκατέ μοι» (Γαλάτας 4,15). Υπάρχει μεγαλύτερος πλούτος από το να σε αγαπάνε τόσο πολύ οι άλλοι; Με πόσα ευρώ ανταλλάσσεται μια τέτοια αγάπη; Πόσοι και ποιοί πλούσιοι πήραν ποτέ τέτοια αγάπη; Να γιατί κατείχε τα πάντα. Είχε την αγάπη του Χριστού και των ανθρώπων.
Ο πλούτος του Παύλου σκορπιζόταν κάθε μέρα στους άλλους. Η περιουσία του ήταν και κινητή και ακίνητη.
Κινητή μεν, αφού συνεχώς μετακινούνταν στους άλλους αδελφούς. Τίποτα δεν έμενε σε αυτόν. Πόσα λεφτά θα πέρασαν από τα χέρια του! Αλλά τα χέρια του ήταν τρύπια όπως ασφαλώς και οι τσέπες του.
Ακίνητη δε διότι κατέληγε στον ουρανό όπου τίποτα δεν μπορούσε να την μετακινήσει. Πρώτα στον «ουράνιο» ουρανό για τον οποίο είπε ο Χριστός «θησαυρίζετε δὲ ὑμῖν θησαυροὺς ἐν οὐρανῷ, ὅπου οὔτε σὴς οὔτε βρῶσις ἀφανίζει, καὶ ὅπου κλέπται οὐ διορύσσουσιν οὐδὲ κλέπτουσιν·= Να θησαυρίζετε όμως δια τον εαυτόν σας και να αποταμιεύετε θησαυρούς στον ουρανόν, όπου ούτε ο σκόρος ούτε η σαπίλα αφανίζουν, και όπου οι κλέπται δεν τρυπούν τοίχους και δεν κλέπτουν» (Ματθ. 6,20).
Αλλά κατέθετε τον πλούτο του και στους «επίγειους» ουρανούς, τις ψυχές των ανθρώπων, οι οποίες μπορούν όντως να αναδειχτούν σε ουρανό, αφού «ἰδοὺ γὰρ ἡ βασιλεία τοῦ Θεοῦ ἐντὸς ὑμῶν ἐστιν» (Λουκα 17,21)!
Κάποτε όταν πέθαινε ένας πολύ ελεήμων επίσκοπος πολλοί τον πλησίασαν και τον ρώτησαν αν έχει τίποτα καταθέσεις, χρήματα, υπάρχοντα κλπ; Αυτός απάντησε: Βεβαίως! Και πού τα έχεις κρυμμένα: Στις τσέπες των φτωχών! απάντησε εκείνος. Εκεί πήγε όλος ο πλούτος του. Μια ζωή πλούτιζε τους άλλους.
Δεν είχε να τους δώσει κυρίως χρυσό αλλά Χριστό! Όπως ακριβώς είπε και ο Πέτρος στον εκ γενετής κουτσό «ἀργύριον καὶ χρυσίον οὐχ ὑπάρχει μοι· ὃ δὲ ἔχω τοῦτό σοι δίδωμι· ἐν τῷ ὀνόματι Ἰησοῦ Χριστοῦ τοῦ Ναζωραίου ἔγειρε καὶ περιπάτει» (Πραξ. γ 6). Δεν έχω να σου δώσω ύλη αλλά το Χριστό. Σε Αυτόν κρύβονται όλα τα βάθη του πλούτου «Ὦ βάθος πλούτου καὶ σοφίας καὶ γνώσεως Θεοῦ!» (Ρωμ. 11,33). Σε Αυτόν βρίσκονται, «εἰσι πάντες οἱ θησαυροὶ τῆς σοφίας καὶ τῆς γνώσεως ἀπόκρυφοι» (Κολ. 2,3). Θα σας κάνω πλούσιους, λέει ο Παύλος, εγώ ο ρακένδυτος, θα σας πλουτίσω μυώντας σας στο βάθος της γνώσης, της σοφίας, της μοναδικής Αλήθειας! Θα σας πλουτίσω προσφέροντάς σας τη θεογνωσία και το νόημα της ζωής. Θα σας αποκαλύψω όλα τα μυστήρια του παρόντος και του μέλλοντος ώστε όχι απλώς να επιβιώνετε, αλλά να ΖΕΙΤΕ αληθινά! Θα σας κάνω, αν ακολουθήσετε τη διδασκαλία μου, παιδιά του Θεού και κληρονόμους του, «εἰ δὲ τέκνα, καὶ κληρονόμοι, κληρονόμοι μὲν Θεοῦ, συγκληρονόμοι δὲ Χριστοῦ» (Ρωμ. 8,17). Εδώ να δείτε πλούτος και κληρονομιά που σας αναμένει!
Θα σας δώσω τον πολύτιμο μαργαρίτη που βρήκα καθώς πήγαινα στη Δαμασκό για να κυνηγήσω τους Χριστιανούς. Τον πολύτιμο Μαργαρίτη, τον Αναστημένο Χριστό. Αυτόν αγόρασε ο Παύλος, αυτόν πρέπει να αγοράσουμε και εμείς! Όπως μας προτρέπει ο Χριστός «ὁμοία ἐστὶν ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν ἀνθρώπῳ ἐμπόρῳ ζητοῦντι καλοὺς μαργαρίτας, ὃς εὑρὼν ἕνα πολύτιμον μαργαρίτην ἀπελθὼν πέπρακε πάντα ὅσα εἶχε καὶ ἠγόρασεν αὐτόν» (Ματθ 13,45-46).
«Κάποτε, λέει μία ιστορία, μια σοφή γυναίκα βρήκε έναν πολύτιμο λίθο σε ένα ρυάκι. Την επομένη συνάντησε έναν ταξιδιώτη που πεινούσε και η γυναίκα άνοιξε την τσάντα της για να μοιραστεί το φαγητό μαζί του. Ο πεινασμένος ταξιδιώτης είδε τον πολύτιμο λίθο και ζήτησε από τη γυναίκα να του τον δώσει. Αυτή το έκανε χωρίς να διστάσει. Ο ταξιδιώτης έφυγε χαρούμενος για την καλή του τύχη. Ήξερε πως ο λίθος άξιζε τόσα που θα μπορούσε να ζήσει με ασφάλεια όλη του τη ζωή. Όμως λίγες μέρες αργότερα, γύρισε πίσω για να επιστρέψει τον λίθο στη σοφή γυναίκα. «Αναρωτιέμαι, της είπε. «Γνωρίζω πόσο πολύτιμη είναι αυτή η πέτρα, αλλά στην δίνω πίσω με την ελπίδα ότι μπορείς να μου δώσεις κάτι ακόμη πιο πολύτιμο. Δώσε μου αυτό που έχεις, που σου έδωσε τη δυνατότητα να μου δώσεις αυτήν την πέτρα». Πρέπει να έχεις κάτι άλλο τόσο πολύτιμο που σε κάνει να είσαι τόσο υπεράνω του υλικού πλούτου. Δώσε μου αυτόν το θησαυρό σου!
Αυτό να παρακαλέσουμε και εμείς τον Απ. Παύλο. Αγιε Απόστολε Παύλε, δώσε μας Αυτόν που έχεις, το Χριστό, που σου έδωσε τη δυνατότητα να περιφρονήσεις όλα τα πλούτη του κόσμου.
Ευχηθείτε, Σεβασμιώτατε να γίνουμε και εμείς σαν τον Παύλο «ὡς πτωχοὶ πολλοὺς δὲ πλουτίζοντες, ὡς μηδὲν ἔχοντες καὶ πάντα κατέχοντες».
Τήν παραμονή τῆς ἑορτῆς τῶν Ἁγίων ἐνδόξων καί πανευφήμων καί Πρωτοκορυφαίων Ἀποστόλων Πέτρου καί Παύλου, Παρασκευή 28 Ἰουνίου, τελέσθηκε στόν αὔλειο χῶρο τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ τοῦ ἁγίου Γεωργίου στό Ξηροτάγαρο Παλαιοῦ Φαλήρου ὁ καθιερωμένος Πανηγυρικός Ἑσπερινός, χοροστατοῦντος τοῦ Σεβασμιωτάτου Ποιμενάρχου μας, Μητροπολίτου Νέας Σμύρνης κ. Συμεών.
Πλήθη πιστῶν χριστιανῶν εἶχαν προσέλθει ἀπό νωρίς τό ἀπόγευμα πρός τιμήν τοῦ ἁγίου ἀποστόλου Παύλου καί ἰδιαίτερα γιά νά τιμήσουν τόν ἱδρυτή τῆς Ἐκκλησίας μας, ὁ ὁποῖος, ἐρχόμενος ἀπό τή Βέροια στήν Ἀθήνα, ἀποβιβάστηκε στόν τόπο αὐτό τοῦ Παλαιοῦ Φαλήρου.
Τήν πανηγηρική ὁμιλία κατά τόν Ἑσπερινό ἐξεφώνησε ὁ Πανοσιολογιώτατος Ἀρχιμανδρίτης π. Νικόλαος Πουλάδας, Ἐφημέριος τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ Ἁγίου Σώστη (Λεωφ. Συγγροῦ). Ὁ ὁμιλητής ἑστίασε τήν ὁμιλία του στό παύλειο λόγιο «ὡς πτωχοί πολλούς δέ πλουτίζοντες, ὡς μηδέν ἔχοντες καί πάντα κατέχοντες» (Β΄ Κορ. 6,10), τονίζοντας τή σημασία τῆς αὐτάρκειας καί ὀλιγάρκειας τόσο στή ζωή τοῦ μεγάλου Ἀποστόλου τῆς Ἑλλάδας, ὅσο καί στή ζωή τοῦ κάθε πιστοῦ.
Στό τέλος τοῦ Πανηγυρικοῦ Ἑσπερινοῦ ὁ Σεβασμιώτατος Ποιμενάρχης μας κ. Συμεών τόνισε στήν προσλαλιά του ὅτι ἡ ἐδῶ παρουσία μας ἀποτελεῖ ἔκφραση εὐχαριστίας καί εὐγνωμοσύνης πρός τούς ἀγῶνες τοῦ Ἀποστόλου τῶν Ἐθνῶν, τοῦ Ἀποστόλου τῆς Ἑλλάδας· καί εὐχήθηκε νά ἀνοίξουμε τίς καρδιές μας καί νά δεχθοῦμε ὅπως ἐκεῖνος τό Εὐαγγέλιο τοῦ Χριστοῦ.
Σεβασμιώτατε, σεβαστοί πατέρες, αγαπητοί αδελφοί, σήμερα εορτάζει ένας από τους πιο φτωχούς κατά κόσμον αλλά τόσο πλούσιος κατά Θεόν. Ο απόστολος Παύλος δίνει την πιο ωραία περιγραφή για τον εαυτό του: Είμαστε, λέει, εμείς οι Απόστολοι «ὡς πτωχοὶ πολλοὺς δὲ πλουτίζοντες, ὡς μηδὲν ἔχοντες καὶ πάντα κατέχοντες» (Β. Κορ. 6,10). Στον σημερινό κόσμο που φοβάται μήπως φτωχύνει και χάσει αυτά που νομίζει ότι «κατέχει» έρχεται ο Παύλος και μας μιλά για έναν άλλο πλούτο που πρέπει να επιζητούμε. Μας φανερώνει τον αληθινό πλούτο και την αληθινή φτώχεια, αυτήν της ψυχής.
*
Α. Ο ΠΤΩΧΟΣ ΚΑΤΑ ΚΟΣΜΟΝ ΠΑΥΛΟΣ, «ΩΣ ΠΤΩΧΟΙ…»Εφάρμοσε την εντολή του Κυρίου στους Αποστόλους «μὴ κτήσησθε χρυσὸν μηδὲ ἄργυρον μηδὲ χαλκὸν εἰς τὰς ζώνας ὑμῶν…» (Ματθ. 10,8). Δεν είχε περιουσία, ούτε σπίτια, ούτε αμάξια, ούτε καταθέσεις σε τράπεζες, ούτε μισθούς και συντάξεις. Δεν είχε σχεδόν τίποτα, ήταν ο μηδέν έχων. Ασκώντας το επάγγελμα του σκηνοποιού έβγαζε τα προς το ζην. Δεν είχε επίσης ανέσεις, απολαύσεις και σαρκικές ηδονές. Τόσο φτωχός για την δική μας κοσμική λογική. Είχε τα απολύτως απαραίτητα υλικά αγαθά. Έλεγε με καύχηση δίνοντάς μας τον ορισμό για την μεγάλη αρετή της χριστιανικής αυτάρκειας που για μας βεβαίως ταυτίζεται με την ολιγάρκεια «ἔχοντες δὲ διατροφὰς καὶ σκεπάσματα, τούτοις ἀρκεσθησόμεθα» (Α Τιμ. 6,8). Αν έχουμε τροφές και σκεπάσματα, ας αρκεστούμε σε αυτά. Πρότυπο ολιγάρκειας στη σύγχρονη καταναλωτική μανία μας. Ασφαλώς και αυτός αν περιδιάβαινε τις αγορές και τα πολυκαταστήματά μας με τα χιλιάδες χρήσιμα και άχρηστα είδη και προϊόντα θα αναφωνούσε σαν τον αρχαίο σοφό που βλέποντας τόσα και τόσα πράγματα σε ένα παζάρι, είπε στο μαθητή του «Δόξα να χει ο Θεός! Κοίταξε εδώ ένα σωρό πράγματα που δεν τα έχω ανάγκη…». Δεν τα έχω ανάγκη! Μάλλον θα μας έλεγε και ο Παύλος: Καλά, τι τα θέλετε όλα αυτά;…
*
Β. Ο ΠΑΥΛΟΣ ΚΑΤΕΧΕΙ ΟΜΩΣ ΤΑ ΠΑΝΤΑ, «ΚΑΙ ΠΑΝΤΑ ΚΑΤΕΧΟΝΤΕΣ» ΓΙΑΤΙ ΚΑΤΕΧΕΙ ΤΟ ΧΡΙΣΤΟ!Κατέχει τα πάντα διότι κατέχει αυτόν που κατέχει τα πάντα, τον Παντοκράτορα. Αν ο Κύριος είπε ότι «χωρὶς ἐμοῦ οὐ δύνασθε ποιεῖν οὐδέν» (Ιω. 15,5) άρα μετ’ εμού δύνασθε τα πάντα! επομένως με Εκείνον ο Παύλος είχε τα πάντα και μπορούσε τα πάντα. «Πάντα ἰσχύω ἐν τῷ ἐνδυναμοῦντί με Χριστῷ» (Φιλιπ. 4,13).
Κατείχε τα πάντα διότι είχε την αγάπη του Χριστού σε αυτόν. Ήξερε πόσο πολύ ο Χριστός τον αγαπούσε. Αυτήν την αγάπη κανείς δεν μπορούσε να του την πάρει. «τίς ἡμᾶς χωρίσει ἀπὸ τῆς ἀγάπης τοῦ Χριστοῦ; θλῖψις ἢ στενοχωρία ἢ διωγμὸς ἢ λιμὸς ἢ γυμνότης ἢ κίνδυνος ἢ μάχαιρα;».
Είχε την δική του αγάπη προς το Χριστό για την οποία έλεγε «Ἐμοὶ γὰρ τὸ ζῆν Χριστὸς καὶ τὸ ἀποθανεῖν κέρδος» (Φιλιπ. 1,21) και «τὰ πάντα ἐζημιώθην, καὶ ἡγοῦμαι σκύβαλα εἶναι ἵνα Χριστὸν κερδήσω» (Φιλιπ. 3,8). Όλα τα θεωρώ σκουπίδια. Είχε Αυτόν, αυτή τη μονάδα που δίνει την αξία σε όλα τα μηδενικά. Είχε μέσα του Αυτόν που είπε ότι είναι η οδός, η αλήθεια, η ζωή. Αφού κατείχε το Χριστό κατείχε τα πάντα, άρα δεν τον μάγευε η υλη, τα υλικά, τα πράγματα. Όπως λέει ο όσιος Ιωάννης της Κλίμακος «Εκείνος που γεύτηκε τα ουράνια, εύκολα περιφρονεί τα επίγεια, ενώ εκείνος που δεν τα γεύτηκε εκείνα, νοιώθει αγαλλίαση για τα επίγεια υπάρχοντα του» (εκδ. ΕΠΕ Κλίμαξ σελ. 311) ή θα προσθέταμε εμείς νιώθει και υπερβολικό άγχος και κατάθλιψη και φόβο όταν κινδυνεύει να χάσει ή να του ελαττωθούν κάπως αυτά τα υπάρχοντα. Για αυτό και είναι ικανός, αφού δεν κατέχει το Χριστό, να τινάξει τα μυαλά του στον αέρα ή να απαγχονιστεί μιας και έχασε τα «πάντα» που νόμιζε ότι κατείχε.
Οι σύγχρονοι άνθρωποι, πολλές φορές είναι το ακριβώς αντίθετο με τον Παύλο. Έχουν τα πάντα αλλά δεν κατέχουν τίποτα. Δεν κατέχουν το Χριστό και την πίστη. Όλα όσα έχουν συχνά τα χάνουν, τους ξεγλιστράνε από τη μία στιγμή στην άλλη. «Πλούσιοι επτώχευσαν και επείνασαν…» λέει αιώνες η Εκκλησία μας. Πόσο συχνά το βλέπουμε αυτό στις ημέρες μας.
*
Γ. Ο ΠΑΥΛΟΣ ΚΑΤΕΧΕΙ ΤΑ ΠΑΝΤΑ, ΔΙΟΤΙ ΚΑΤΕΧΕΙ ΤΗΝ ΑΡΕΤΗΗ Αρετή είναι ο μέγας θησαυρός μας. Ο Παύλος έχει ένα τεράστιο θησαυροφυλάκιο αόρατο στα μάτια και τη λογική του κόσμου. Είναι η ψυχή και η καρδιά του. Εκεί είναι ο μέγας πλούτος του. Τον περιγράφει ο Ιησούς «ὁ ἀγαθὸς ἄνθρωπος ἐκ τοῦ ἀγαθοῦ θησαυροῦ ἐκβάλλει ἀγαθά» (Ματθ. 12,35). Βλέπετε ο Κύριος μιλά για θησαυρό, δηλαδή την καρδιά μας. Από αυτόν τον θησαυρό ο Παύλος έβγαζε κάθε μέρα όλα τα διαμάντια και τα μαργαριτάρια του. Διαμάντια είναι στην ορθόδοξη πνευματική ζωή οι αρετές. Αυτές είναι οι πολύτιμοι λίθοι μας. Αν δεν έχουμε αρετές είμαστε ζητιάνοι, ρακένδυτοι, γυμνοί πνευματικά, έστω και αν έχουμε εκατομμύρια ευρώ.
Είναι οι καρποί του Αγίου Πνεύματος. «ὁ δὲ καρπὸς τοῦ Πνεύματός ἐστιν ἀγάπη, χαρά, εἰρήνη, μακροθυμία, χρηστότης, ἀγαθωσύνη, πίστις, πρᾳότης, ἐγκράτεια» (Γαλατ. 5. 22,23).
Πώς να μην είναι πάμπλουτος ο Παύλος ένας άνθρωπος που είχε μία τέτοια εκπληκτική συγκομιδή καρπών πνευματικών; Τι να τα κάνει τα υλικά όταν έχει μια τέτοια ψυχή; Καλά έλεγε ο φιλόσοφος Επίκτητος «Θα ευεργετήσεις σε μεγάλο βαθμό την πόλη, αν δεν υψώσεις τους ορόφους, αλλά αναπτύξεις και εξυψώσεις τις ψυχές. Γιατί είναι καλύτερο σε μικρά σπιτάκια να κατοικούν μεγάλες ψυχές παρά να φωλιάζουν σε μέγαρα ποταπά ανδράποδα» (Επίκτητος Ανθολ. Στοβαίου, ΜΣΤ,81). Εγώ, θα μας έλεγε ο Παύλος είμαι τόσο πλούσιος που έχω το πιο ευρύχωρο σπίτι, το πιο μεγάλο και πολυτελές μέγαρο, την καρδιά μου! Είναι τόσο μεγάλη και πλατειά και ευρύχωρη που χωράτε εκεί μέσα όλοι σας «ἡ καρδία ἡμῶν πεπλάτυνται· οὐ στενοχωρεῖσθε ἐν ἡμῖν» (Β Κορ. 6 11-12).Τέτοια ευρύχωρη καρδιά ποιός πλούσιος έχει; Η αληθινή φτώχεια, η χειρότερη φτώχεια είναι το να είναι κανείς όχι ανοιχτόκαρδος σαν τον Παύλο, αλλά στενόκαρδος, σκληρόκαρδος, άκαρδος. Αυτή τη φτώχεια έπρεπε να φοβόμαστε. Φτώχυναν οι καρδιές μας. Φτωχοί αληθινά είναι οι αναίσθητοι, οι εγωιστές, οι ατομιστές, οι αδιάφοροι για τις ανάγκες των άλλων, οι άδικοι!
Άρα ο Παύλος κατείχε τους δύο μεγάλους θησαυρούς. Ψυχή και Χριστό! Και αυτά κανείς δεν μπορούσε να του τα πάρει, καμία κρίση, κανένα ΔΝΤ, όπως και σε μας, όπως λέει ο πατρο - Κοσμάς ο Αιτωλός: «Το κορμί σας ας σάς το καύσουν, ας σάς το τηγανίσουν, τα πράγματα σας ας σάς τα πάρουν. Μη σας μέλλει, δώστε τα, δεν είναι εδικά σας. Ψυχή και Χριστός σας χρειάζεται. Ετούτα τα δύο, όλος ο κόσμος να πέσει, δεν ημπορεί να σας τα πάρει, έξω αν τύχη και τα δώσετε με το θέλημά σας. Αυτά τα δύο να τα φυλάγετε να μην τύχη και τα χάσετε» (Διδαχή Γ). Ο Παύλος αυτά τα κατείχε. Κατείχε μια ψυχή διαμάντι. Τον αγαπούσαν τόσο πολύ οι άνθρωποι ώστε λέει για τους Γαλάτες ότι θα έβγαζαν και τα μάτια τους για αυτόν και θα του τα έδιναν! Τόσο τον αγαπούσαν! «μαρτυρῶ γὰρ ὑμῖν ὅτι εἰ δυνατὸν τοὺς ὀφθαλμοὺς ὑμῶν ἐξορύξαντες ἂν ἐδώκατέ μοι» (Γαλάτας 4,15). Υπάρχει μεγαλύτερος πλούτος από το να σε αγαπάνε τόσο πολύ οι άλλοι; Με πόσα ευρώ ανταλλάσσεται μια τέτοια αγάπη; Πόσοι και ποιοί πλούσιοι πήραν ποτέ τέτοια αγάπη; Να γιατί κατείχε τα πάντα. Είχε την αγάπη του Χριστού και των ανθρώπων.
*
Δ. Ο ΠΤΩΧΟΣ ΠΑΥΛΟΣ ΠΟΥ ΠΛΟΥΤΙΖΕΙ ΤΟΥΣ ΑΛΛΟΥΣ ΜΕ ΤΗΝ ΑΓΑΠΗ ΤΟΥΟ πλούτος του Παύλου σκορπιζόταν κάθε μέρα στους άλλους. Η περιουσία του ήταν και κινητή και ακίνητη.
Κινητή μεν, αφού συνεχώς μετακινούνταν στους άλλους αδελφούς. Τίποτα δεν έμενε σε αυτόν. Πόσα λεφτά θα πέρασαν από τα χέρια του! Αλλά τα χέρια του ήταν τρύπια όπως ασφαλώς και οι τσέπες του.
Ακίνητη δε διότι κατέληγε στον ουρανό όπου τίποτα δεν μπορούσε να την μετακινήσει. Πρώτα στον «ουράνιο» ουρανό για τον οποίο είπε ο Χριστός «θησαυρίζετε δὲ ὑμῖν θησαυροὺς ἐν οὐρανῷ, ὅπου οὔτε σὴς οὔτε βρῶσις ἀφανίζει, καὶ ὅπου κλέπται οὐ διορύσσουσιν οὐδὲ κλέπτουσιν·= Να θησαυρίζετε όμως δια τον εαυτόν σας και να αποταμιεύετε θησαυρούς στον ουρανόν, όπου ούτε ο σκόρος ούτε η σαπίλα αφανίζουν, και όπου οι κλέπται δεν τρυπούν τοίχους και δεν κλέπτουν» (Ματθ. 6,20).
Αλλά κατέθετε τον πλούτο του και στους «επίγειους» ουρανούς, τις ψυχές των ανθρώπων, οι οποίες μπορούν όντως να αναδειχτούν σε ουρανό, αφού «ἰδοὺ γὰρ ἡ βασιλεία τοῦ Θεοῦ ἐντὸς ὑμῶν ἐστιν» (Λουκα 17,21)!
Κάποτε όταν πέθαινε ένας πολύ ελεήμων επίσκοπος πολλοί τον πλησίασαν και τον ρώτησαν αν έχει τίποτα καταθέσεις, χρήματα, υπάρχοντα κλπ; Αυτός απάντησε: Βεβαίως! Και πού τα έχεις κρυμμένα: Στις τσέπες των φτωχών! απάντησε εκείνος. Εκεί πήγε όλος ο πλούτος του. Μια ζωή πλούτιζε τους άλλους.
*
Ε. Ο ΠΑΥΛΟΣ ΠΛΟΥΤΙΖΕΙ ΤΟΥΣ ΑΛΛΟΥΣ ΜΕ ΤΟ ΧΡΙΣΤΟΔεν είχε να τους δώσει κυρίως χρυσό αλλά Χριστό! Όπως ακριβώς είπε και ο Πέτρος στον εκ γενετής κουτσό «ἀργύριον καὶ χρυσίον οὐχ ὑπάρχει μοι· ὃ δὲ ἔχω τοῦτό σοι δίδωμι· ἐν τῷ ὀνόματι Ἰησοῦ Χριστοῦ τοῦ Ναζωραίου ἔγειρε καὶ περιπάτει» (Πραξ. γ 6). Δεν έχω να σου δώσω ύλη αλλά το Χριστό. Σε Αυτόν κρύβονται όλα τα βάθη του πλούτου «Ὦ βάθος πλούτου καὶ σοφίας καὶ γνώσεως Θεοῦ!» (Ρωμ. 11,33). Σε Αυτόν βρίσκονται, «εἰσι πάντες οἱ θησαυροὶ τῆς σοφίας καὶ τῆς γνώσεως ἀπόκρυφοι» (Κολ. 2,3). Θα σας κάνω πλούσιους, λέει ο Παύλος, εγώ ο ρακένδυτος, θα σας πλουτίσω μυώντας σας στο βάθος της γνώσης, της σοφίας, της μοναδικής Αλήθειας! Θα σας πλουτίσω προσφέροντάς σας τη θεογνωσία και το νόημα της ζωής. Θα σας αποκαλύψω όλα τα μυστήρια του παρόντος και του μέλλοντος ώστε όχι απλώς να επιβιώνετε, αλλά να ΖΕΙΤΕ αληθινά! Θα σας κάνω, αν ακολουθήσετε τη διδασκαλία μου, παιδιά του Θεού και κληρονόμους του, «εἰ δὲ τέκνα, καὶ κληρονόμοι, κληρονόμοι μὲν Θεοῦ, συγκληρονόμοι δὲ Χριστοῦ» (Ρωμ. 8,17). Εδώ να δείτε πλούτος και κληρονομιά που σας αναμένει!
Θα σας δώσω τον πολύτιμο μαργαρίτη που βρήκα καθώς πήγαινα στη Δαμασκό για να κυνηγήσω τους Χριστιανούς. Τον πολύτιμο Μαργαρίτη, τον Αναστημένο Χριστό. Αυτόν αγόρασε ο Παύλος, αυτόν πρέπει να αγοράσουμε και εμείς! Όπως μας προτρέπει ο Χριστός «ὁμοία ἐστὶν ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν ἀνθρώπῳ ἐμπόρῳ ζητοῦντι καλοὺς μαργαρίτας, ὃς εὑρὼν ἕνα πολύτιμον μαργαρίτην ἀπελθὼν πέπρακε πάντα ὅσα εἶχε καὶ ἠγόρασεν αὐτόν» (Ματθ 13,45-46).
«Κάποτε, λέει μία ιστορία, μια σοφή γυναίκα βρήκε έναν πολύτιμο λίθο σε ένα ρυάκι. Την επομένη συνάντησε έναν ταξιδιώτη που πεινούσε και η γυναίκα άνοιξε την τσάντα της για να μοιραστεί το φαγητό μαζί του. Ο πεινασμένος ταξιδιώτης είδε τον πολύτιμο λίθο και ζήτησε από τη γυναίκα να του τον δώσει. Αυτή το έκανε χωρίς να διστάσει. Ο ταξιδιώτης έφυγε χαρούμενος για την καλή του τύχη. Ήξερε πως ο λίθος άξιζε τόσα που θα μπορούσε να ζήσει με ασφάλεια όλη του τη ζωή. Όμως λίγες μέρες αργότερα, γύρισε πίσω για να επιστρέψει τον λίθο στη σοφή γυναίκα. «Αναρωτιέμαι, της είπε. «Γνωρίζω πόσο πολύτιμη είναι αυτή η πέτρα, αλλά στην δίνω πίσω με την ελπίδα ότι μπορείς να μου δώσεις κάτι ακόμη πιο πολύτιμο. Δώσε μου αυτό που έχεις, που σου έδωσε τη δυνατότητα να μου δώσεις αυτήν την πέτρα». Πρέπει να έχεις κάτι άλλο τόσο πολύτιμο που σε κάνει να είσαι τόσο υπεράνω του υλικού πλούτου. Δώσε μου αυτόν το θησαυρό σου!
Αυτό να παρακαλέσουμε και εμείς τον Απ. Παύλο. Αγιε Απόστολε Παύλε, δώσε μας Αυτόν που έχεις, το Χριστό, που σου έδωσε τη δυνατότητα να περιφρονήσεις όλα τα πλούτη του κόσμου.
Ευχηθείτε, Σεβασμιώτατε να γίνουμε και εμείς σαν τον Παύλο «ὡς πτωχοὶ πολλοὺς δὲ πλουτίζοντες, ὡς μηδὲν ἔχοντες καὶ πάντα κατέχοντες».
14 Ιουν2013
Η ΠΑΝΗΓΥΡΗ ΤΗΣ ΑΝΑΛΗΨΕΩΣ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ στο Παλαιό Φάληρο
Η Π Α Ν Η Γ Υ Ρ Η
Τ Η Σ Α Ν Α Λ Η Ψ Ε Ω Σ Τ Ο Υ Κ Υ Ρ Ι Ο Υ
στό Παλαιό Φάληρο
Μέ λαμπρότητα ἑορτάστηκε κι ἐφέτος ἡ Πανήγυρη τοῦ ἱεροῦ Παρεκκλησίου τῆς Ἀναλήψεως τοῦ Κυρίου, τοῦ Χριστιανικοῦ Ἱδρύματος Νεότητος «Ὁ Παντοκράτωρ» (Ἥβης 43 καί Ναϊάδων, Παλαιό Φάληρο).Τ Η Σ Α Ν Α Λ Η Ψ Ε Ω Σ Τ Ο Υ Κ Υ Ρ Ι Ο Υ
στό Παλαιό Φάληρο
Τήν παραμονή, Τετάρτη 12 Ἰουνίου, στίς 6.30 μ.μ. τελέστηκε ἡ ἐνάτη ὥρα τοῦ Πάσχα καί ἐν συνεχείᾳ ξεκίνησε ὁ Μέγας Πανηγυρικός Ἑσπερινός, χοροστατοῦντος τοῦ Σεβασμιωτάτου Ποιμενάρχου μας, Μητροπολίτου Νέας Σμύρνης κ. Συμεών. Συμμετεῖχαν οἱ ἱερεῖς τῆς Ἐνορίας τοῦ Ἁγίου Ἀλεξάνδρου, ὅπου ἀνήκει τό Παρεκκλήσιο, καί οἱ κληρικοί τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ Κοιμήσεως Θεοτόκου Παλαιοῦ Φαλήρου.
Μετά τήν ἀρτοκλασία καί τά ἑόρτια τροπάρια ὁμίλησε ὁ Πρωτ. π. Νικόλαος Κουτρουμάνος, ὁ ὁποῖος ὑπογράμμισε τήν ἀνάγκη γιά μιά περισσότερη Χριστοκεντρική ζωή, δηλαδή τό Εὐαγγέλιο τῆς σωτηρίας καί οἱ ζωηφόρες ἐντολές του νά ἀποτελοῦν τό κέντρο τῆς ζωῆς τῶν πιστῶν.
Οἱ καιρικές συνθῆκες τῆς περιοχῆς, ὁ βροχερός καιρός, δέν ἐπέτρεψαν φέτος νά πραγματοποιηθεῖ ἡ λιτάνευση τῆς ἱερᾶς εἰκόνας τῆς Ἀναλήψεως.
Μετά τό πέρας τῆς θείας Λειτουργίας ὁ ὁμότ. καθηγητής κ. Νίκος Ζίας, Πρόεδρος τοῦ Χριστιανικοῦ Ἱδρύματος Νεότητος «Ὁ Παντοκράτωρ», εὐχαρίστησε τόν Σεβασμιώτατο Ποιμενάρχη μας κ. Συμεών, καθώς καί ὅλους ὅσοι συμμετεῖχαν στήν Πανήγυρη τοῦ Παρεκκλησίου, καί ἀκολούθησε κέρασμα στή μεγάλη αἴθουσα τοῦ Ἱδρύματος.
07 Ιουν2013
ΕΣΠΕΡΙΔΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΖΩΓΡΑΦΟ Κ. ΠΑΡΘΕΝΗ
Ε Σ Π Ε Ρ Ι Δ Α
Γ Ι Α Τ Ο Ν Ζ Ω Γ Ρ Α Φ Ο Κ. Π Α Ρ Θ Ε Ν Η
ΣΤΟΝ ΑΓΙΟ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟ
ΠΑΛΑΙΟΥ ΦΑΛΗΡΟΥ
Γ Ι Α Τ Ο Ν Ζ Ω Γ Ρ Α Φ Ο Κ. Π Α Ρ Θ Ε Ν Η
ΣΤΟΝ ΑΓΙΟ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟ
ΠΑΛΑΙΟΥ ΦΑΛΗΡΟΥ
Πραγματοποιήθηκε τό ἀπόγευμα τῆς Παρασκευῆς 7 Ἰουνίου, στίς 7.30 μ.μ., ὑπό τήν αἰγίδα τῆς Μητροπόλεώς μας καί μέ τήν εὐγενική ὑποστήριξη τοῦ Δήμου Παλαιοῦ Φαλήρου, στόν Ἱερό Ναό τοῦ ἁγίου Ἀλεξάνδρου ἑσπερίδα ἀφιερωμένη στόν ζωγράφο Κ. Παρθένη.
Θέμα τῆς ἑσπερίδας ἦταν: "Ἅγιος Ἀλέξανδρος Παλαιοῦ Φαλήρου, ἕνας αἰώνας παρουσίας τοῦ ζωγράφου Κ. Παρθένη".
Ὅπως εἶναι γνωστό, στόν Ναό τοῦ ἁγίου Αλεξάνδρου φυλάσσονται ὁρισμένα ἐξιόλογα ἔργα τοῦ μεγάλου ζωγράφου.
Ὁμιλητές κατά τήν Ἑσπερίδα ἦταν ὁ κ. Νίκος Ζίας, ὁμότιμος καθηγητής τοῦ Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν, εἰδικός σέ θέματα ἐκκλησιαστικῆς τέχνης. Ὁ κ. Ζίας μέσα ἀπό τήν προσωπική του ἐπαφή καί σχέση μέ τά ἔργα αὐτά, ἀνέλυσε τό θεωρητικό-εἰκαστικό πλαίσιο τῶν ἔργων αὐτῶν καί τούς δρόμους πού ἄνοιξαν στήν ἐποχή του, ὁ κ. Γιώργης Μυλωνᾶς, ἱστορικός τῆς τέχνης - ἐρευνητής πού ἔχει εἰδικά ἀσχοληθεῖ μέ τόν Κ. Παρθένη καί ἀνέλυσε μέ γλαφυρό τρόπο κυρίως τήν ἱστορικότητα τῶν θρησκευτικῶν ἔργων τοῦ Κ. Παρθένη καί ὁ κ. Γεώργιος Παυλόπουλος συντηρητής μνημείων, ὁ ὁποῖος καί ἐπιμελήθηκε τήν συντήρηση τῆς εἰκόνας τῆς Παναγίας Μυρτιδιωτίσσης.
Στήν ἐκδήλωση παρέστη ὁ Σεβασμ. Μητροπολίτης μας κ. Συμεών,ὁ ὁποῖος ἔκλεισε τήν ἑσπερίδα , μέ εὐχές καί προτροπή γιά τήν συμβολή ὅσων δύνανται, στό ἔργο τῆς συντηρήσεως τῆς ἐκκλησιαστικῆς καί παράλληλα εἰκαστικῆς καί πολιτιστικῆς μας κληρονομιᾶς, ὁ Δήμαρχος Παλαιοῦ Φαλήρου κ. Διονύσιος Χατζιδάκης, πολλοί κληρικοί καί πλῆθος κόσμου.
Θέμα τῆς ἑσπερίδας ἦταν: "Ἅγιος Ἀλέξανδρος Παλαιοῦ Φαλήρου, ἕνας αἰώνας παρουσίας τοῦ ζωγράφου Κ. Παρθένη".
Ὅπως εἶναι γνωστό, στόν Ναό τοῦ ἁγίου Αλεξάνδρου φυλάσσονται ὁρισμένα ἐξιόλογα ἔργα τοῦ μεγάλου ζωγράφου.
Ὁμιλητές κατά τήν Ἑσπερίδα ἦταν ὁ κ. Νίκος Ζίας, ὁμότιμος καθηγητής τοῦ Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν, εἰδικός σέ θέματα ἐκκλησιαστικῆς τέχνης. Ὁ κ. Ζίας μέσα ἀπό τήν προσωπική του ἐπαφή καί σχέση μέ τά ἔργα αὐτά, ἀνέλυσε τό θεωρητικό-εἰκαστικό πλαίσιο τῶν ἔργων αὐτῶν καί τούς δρόμους πού ἄνοιξαν στήν ἐποχή του, ὁ κ. Γιώργης Μυλωνᾶς, ἱστορικός τῆς τέχνης - ἐρευνητής πού ἔχει εἰδικά ἀσχοληθεῖ μέ τόν Κ. Παρθένη καί ἀνέλυσε μέ γλαφυρό τρόπο κυρίως τήν ἱστορικότητα τῶν θρησκευτικῶν ἔργων τοῦ Κ. Παρθένη καί ὁ κ. Γεώργιος Παυλόπουλος συντηρητής μνημείων, ὁ ὁποῖος καί ἐπιμελήθηκε τήν συντήρηση τῆς εἰκόνας τῆς Παναγίας Μυρτιδιωτίσσης.
Στήν ἐκδήλωση παρέστη ὁ Σεβασμ. Μητροπολίτης μας κ. Συμεών,ὁ ὁποῖος ἔκλεισε τήν ἑσπερίδα , μέ εὐχές καί προτροπή γιά τήν συμβολή ὅσων δύνανται, στό ἔργο τῆς συντηρήσεως τῆς ἐκκλησιαστικῆς καί παράλληλα εἰκαστικῆς καί πολιτιστικῆς μας κληρονομιᾶς, ὁ Δήμαρχος Παλαιοῦ Φαλήρου κ. Διονύσιος Χατζιδάκης, πολλοί κληρικοί καί πλῆθος κόσμου.