24 Δεκ2012
ΠΟΙΜΑΝΤΟΡΙΚΗ ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ
ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ 2012
ΠΟΙΜΑΝΤΟΡΙΚΗ ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ
ΠΟΙΜΑΝΤΟΡΙΚΗ ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ
Ὁ Μητροπολίτης Νέας Σμύρνης Συμεών
πρός τούς εὐσεβεῖς Χριστιανούς τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως
πρός τούς εὐσεβεῖς Χριστιανούς τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως
Ἀγαπητοί μου ἀδελφοί,
ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ καί πάλι σήμερα. Ἱερή ἡμέρα. Κορυφαία ἑορτή. Λαμπρή πανήγυρη τῆς Ἐκκλησίας. Χαρά καί ἀγαλλίαση τῶν χριστιανῶν.
Χριστός γεννᾶται! Ὁ Υἱός καί Λόγος τοῦ Θεοῦ γίνεται ἄνθρωπος. Κατέρχεται στή γῆ. Εἰσέρχεται στήν ἱστορία. Προσλαμβάνει τήν ἀνθρώπινη φύση. Σαρκώνεται «ἐκ Πνεύματος Ἁγίου καί Μαρίας τῆς Παρθένου», ὅπως ὁμολογοῦμε στό Σύμβολο τῆς πίστεώς μας. Γιά ποιό λόγο; Γιά χάρη μας. Γιά τή δική μας σωτηρία. «Δι᾽ ἡμᾶς τούς ἀνθρώπους καί διά τήν ἡμετέραν σωτηρίαν».
Ὁ ἅγιος Ἀθανάσιος, ἕνας ἀπό τούς μεγάλους Πατέρες καί διδασκάλους μας, πού ἐμβάθυνε ὅσο λίγοι στό μυστήριο τῆς Ἐνανθρωπήσεως τοῦ Λόγου, διδάσκει :
«Αὐτός ἐνηνθρώπησεν, ἵνα ἡμεῖς θεοποιηθῶμεν·
καί αὐτός ἐφανέρωσεν ἑαυτόν διά σώματος,
ἵνα ἡμεῖς τοῦ ἀοράτου Πατρός ἔννοιαν λάβωμεν·
καί αὐτός ὑπέμεινε τήν παρ᾽ ἀνθρώπων ὕβριν,
ἵνα ἡμεῖς ἀθανασίαν κληρονομήσωμεν».
Δηλαδή : Ὁ Υἱός καί Λόγος τοῦ Θεοῦ ἔγινε ἄνθρωπος γιά νά γίνουμε ἐμεῖς οἱ ἄνθρωποι θεοί κατά χάριν. Αὐτός μᾶς φανερώθηκε μέ σῶμα, γιά νά γνωρίσουμε ἐμεῖς τόν ἀόρατο Θεό καί Πατέρα. Αὐτός ὑπέμεινε βρισιές ἀπό τούς ἀνθρώπους, γιά νά μπορέσουμε ἐμεῖς νά κληρονομήσουμε τήν ἀθανασία.
ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ καί πάλι σήμερα. Ἱερή ἡμέρα. Κορυφαία ἑορτή. Λαμπρή πανήγυρη τῆς Ἐκκλησίας. Χαρά καί ἀγαλλίαση τῶν χριστιανῶν.
Χριστός γεννᾶται! Ὁ Υἱός καί Λόγος τοῦ Θεοῦ γίνεται ἄνθρωπος. Κατέρχεται στή γῆ. Εἰσέρχεται στήν ἱστορία. Προσλαμβάνει τήν ἀνθρώπινη φύση. Σαρκώνεται «ἐκ Πνεύματος Ἁγίου καί Μαρίας τῆς Παρθένου», ὅπως ὁμολογοῦμε στό Σύμβολο τῆς πίστεώς μας. Γιά ποιό λόγο; Γιά χάρη μας. Γιά τή δική μας σωτηρία. «Δι᾽ ἡμᾶς τούς ἀνθρώπους καί διά τήν ἡμετέραν σωτηρίαν».
Ὁ ἅγιος Ἀθανάσιος, ἕνας ἀπό τούς μεγάλους Πατέρες καί διδασκάλους μας, πού ἐμβάθυνε ὅσο λίγοι στό μυστήριο τῆς Ἐνανθρωπήσεως τοῦ Λόγου, διδάσκει :
«Αὐτός ἐνηνθρώπησεν, ἵνα ἡμεῖς θεοποιηθῶμεν·
καί αὐτός ἐφανέρωσεν ἑαυτόν διά σώματος,
ἵνα ἡμεῖς τοῦ ἀοράτου Πατρός ἔννοιαν λάβωμεν·
καί αὐτός ὑπέμεινε τήν παρ᾽ ἀνθρώπων ὕβριν,
ἵνα ἡμεῖς ἀθανασίαν κληρονομήσωμεν».
Δηλαδή : Ὁ Υἱός καί Λόγος τοῦ Θεοῦ ἔγινε ἄνθρωπος γιά νά γίνουμε ἐμεῖς οἱ ἄνθρωποι θεοί κατά χάριν. Αὐτός μᾶς φανερώθηκε μέ σῶμα, γιά νά γνωρίσουμε ἐμεῖς τόν ἀόρατο Θεό καί Πατέρα. Αὐτός ὑπέμεινε βρισιές ἀπό τούς ἀνθρώπους, γιά νά μπορέσουμε ἐμεῖς νά κληρονομήσουμε τήν ἀθανασία.
* * *
ΠΟΣΟ ΜΕΓΑΛΗ εἶναι ἡ ἀγάπη τοῦ Θεοῦ! Τό μυστήριο τῆς θείας Ἐνανθρωπήσεως εἶναι πρωτίστως μυστήριο ἀγάπης. Ἡ κατά σάρκα γέννηση τοῦ Κυρίου Ἰησοῦ μᾶς ἀποκαλύπτει τήν ἄπειρη ἀγάπη τοῦ Θεοῦ καί Πατέρα μας. Ὁ Λόγος τοῦ Θεοῦ, κατά τόν ἅγιο Ἀθανάσιο, «κατά φιλανθρωπίαν καί ἀγαθότητα τοῦ ἑαυτοῦ Πατρός διά τήν ἡμῶν σωτηρίαν ἐν ἀνθρωπίνῳ σώματι ἡμῖν πεφανέρωται».
Μεγάλη ὅμως εἶναι καί ἡ ἀξία τοῦ ἀνθρώπου. Ἡ ἐνανθρώπηση τοῦ Κυρίου μας δέν ἀποκαλύπτει μόνο τό μέγεθος τῆς ἀγάπης τοῦ Θεοῦ· ἀναδεικνύει παράλληλα καί τή δική μας ἀξία. Ὅταν ὁ Θεός ἀποστέλλει στόν κόσμο τόν Υἱό Του γιά χάρη μας· ὅταν καταδέχεται νά προσλάβει καί νά ἑνώσει μέ τή θεία φύση Του τή δική μας ἀνθρώπινη φύση, αὐτό δηλώνει και τήν ἀξία πού ἔχουμε οἱ ἄνθρωποι.
Ὅλοι οἱ ἄνθρωποι χωρίς ἐξαιρέσεις καί χωρίς διακρίσεις. Ὅποιοι κι ἄν εἴμαστε. Ὅπου κι ἄν κατοικοῦμε. Ὅποιο κι ἄν εἶναι τό χρῶμα τοῦ δέρματός μας. Ὅποιο κι ἄν εἶναι τό μορφωτικό μας ἐπίπεδο. Ὅποια κι ἄν εἶναι ἡ στάθμη τοῦ πολιτισμοῦ μας. Ὅποια κι ἄν εἶναι ἡ οἰκονομική μας κατάσταση.
Καί τήν ἀξία πού ἀποδίδει ὁ ἴδιος ὁ Θεός στό πρόσωπο κάθε ἀνθρώπου, ὀφείλουμε νά τήν ἀναγνωρίζουμε κι ἐμεῖς.
• Νά τιμοῦμε κάθε ἄνθρωπο.
• Νά σεβόμαστε καί νά μήν παραβιάζουμε τά ἀπαράγραπτα δικαιώματά του.
• Νά συμπονοῦμε καί νά συντρέχουμε κάθε ἄνθρωπο στόν πόνο, στή δυστυχία, στήν ἀνάγκη του.
• Νά βλέπουμε στό πρόσωπο κάθε ταπεινοῦ καί κάθε καταφρονεμένου τόν ἴδιο τόν Χριστό.
Μεγάλη ὅμως εἶναι καί ἡ ἀξία τοῦ ἀνθρώπου. Ἡ ἐνανθρώπηση τοῦ Κυρίου μας δέν ἀποκαλύπτει μόνο τό μέγεθος τῆς ἀγάπης τοῦ Θεοῦ· ἀναδεικνύει παράλληλα καί τή δική μας ἀξία. Ὅταν ὁ Θεός ἀποστέλλει στόν κόσμο τόν Υἱό Του γιά χάρη μας· ὅταν καταδέχεται νά προσλάβει καί νά ἑνώσει μέ τή θεία φύση Του τή δική μας ἀνθρώπινη φύση, αὐτό δηλώνει και τήν ἀξία πού ἔχουμε οἱ ἄνθρωποι.
Ὅλοι οἱ ἄνθρωποι χωρίς ἐξαιρέσεις καί χωρίς διακρίσεις. Ὅποιοι κι ἄν εἴμαστε. Ὅπου κι ἄν κατοικοῦμε. Ὅποιο κι ἄν εἶναι τό χρῶμα τοῦ δέρματός μας. Ὅποιο κι ἄν εἶναι τό μορφωτικό μας ἐπίπεδο. Ὅποια κι ἄν εἶναι ἡ στάθμη τοῦ πολιτισμοῦ μας. Ὅποια κι ἄν εἶναι ἡ οἰκονομική μας κατάσταση.
Καί τήν ἀξία πού ἀποδίδει ὁ ἴδιος ὁ Θεός στό πρόσωπο κάθε ἀνθρώπου, ὀφείλουμε νά τήν ἀναγνωρίζουμε κι ἐμεῖς.
• Νά τιμοῦμε κάθε ἄνθρωπο.
• Νά σεβόμαστε καί νά μήν παραβιάζουμε τά ἀπαράγραπτα δικαιώματά του.
• Νά συμπονοῦμε καί νά συντρέχουμε κάθε ἄνθρωπο στόν πόνο, στή δυστυχία, στήν ἀνάγκη του.
• Νά βλέπουμε στό πρόσωπο κάθε ταπεινοῦ καί κάθε καταφρονεμένου τόν ἴδιο τόν Χριστό.
* * *
Ο ΛΟΓΟΣ τοῦ Μεγάλου Ἀθανασίου ἐπισημαίνει καί τόν σκοπό τῆς θείας Ἐνανθρωπήσεως : Ὁ Χριστός ἔγινε ἄνθρωπος γιά νά μπορέσουμε ἐμεῖς οἱ ἄνθρωποι νά «θεοποιηθοῦμε». Νά φτάσουμε, δηλαδή, σ᾽ αὐτό πού ὀνομάζουμε θέωση. Νά πραγματώσουμε τό «καθ᾽ ὁμοίωσιν». Νά γίνουμε κατά χάριν, σύμφωνα μέ τόν λόγο τοῦ ἀποστόλου Πέτρου, κοινωνοί τῆς θείας φύσεως (Β’ Πέτρ. 1,4).
Πόσο μεγάλος, πόσο ὑψηλός ὁ προορισμός μας, ἀδελφοί μου! Κι ἐμεῖς, δυστυχῶς, οἱ Χριστιανοί ἀντί ν᾽ ἀγωνιζόμαστε γιά νά τόν πραγματοποιήσουμε, τόν ἀκυρώνουμε καθημερινά μέ τήν ἀδιαφορία μας. Μέ τήν ἀσυνέπειά μας. Μέ τήν προκλητική, πολλές φορές, ἀθέτηση τῶν ἐντολῶν τοῦ Χριστοῦ μας. Ἔτσι γινόμαστε αἰτία, ὅπως γράφει ὁ ἀπόστολος Παῦλος, νά διασύρεται τό ὄνομα τοῦ Θεοῦ (Ρωμ. 2,24). Νά χλευάζεται ἡ πίστη. Ν᾽ ἀμφισβητεῖται ἡ ἀναγεννητική δύναμη τοῦ Εὐαγγελίου.
Πόσο μεγάλος, πόσο ὑψηλός ὁ προορισμός μας, ἀδελφοί μου! Κι ἐμεῖς, δυστυχῶς, οἱ Χριστιανοί ἀντί ν᾽ ἀγωνιζόμαστε γιά νά τόν πραγματοποιήσουμε, τόν ἀκυρώνουμε καθημερινά μέ τήν ἀδιαφορία μας. Μέ τήν ἀσυνέπειά μας. Μέ τήν προκλητική, πολλές φορές, ἀθέτηση τῶν ἐντολῶν τοῦ Χριστοῦ μας. Ἔτσι γινόμαστε αἰτία, ὅπως γράφει ὁ ἀπόστολος Παῦλος, νά διασύρεται τό ὄνομα τοῦ Θεοῦ (Ρωμ. 2,24). Νά χλευάζεται ἡ πίστη. Ν᾽ ἀμφισβητεῖται ἡ ἀναγεννητική δύναμη τοῦ Εὐαγγελίου.
* * *
Ἀδελφοί μου,
ΟΔΗΓΟΣ ΜΑΣ ἐφέτος στήν προσέγγιση τοῦ νοήματος τῶν Χριστουγέννων ὁ λόγος τοῦ Μεγάλου Ἀθανασίου. Καί καθώς σήμερα ἑορτάζουμε τήν κορυφαία ἑορτή τῆς Ἐκκλησίας μας, ὁ λόγος τοῦ θεοφώτιστου διδασκάλου θά πρέπει νά ἀγγίξει τίς ψυχές μας.
«Αὐτός ἐνηνθρώπησεν, ἵνα ἡμεῖς θεοποιηθῶμεν»!
• Οἱ χριστιανοί τιμοῦμε καί σεβόμαστε τόν ἄνθρωπο, τήν εἰκόνα τοῦ Θεοῦ.
• Οἱ χριστιανοί στεκόμαστε κοντά στόν ἄνθρωπο, τόν ὅποιον ἄνθρωπο, ἀφοῦ κοντά σέ ὅλους μας ἦρθε καί στάθηκε ὁ Θεάνθρωπος Κύριος.
• Οἱ χριστιανοί ἁπλώνουμε τό χέρι τῆς ἀγάπης καί συντρέχουμε κάθε ἄνθρωπο, ἀφοῦ ἀπό ἀγάπη γιά τόν καθένα μας ἔγινε ἄνθρωπος ὁ Χριστός.
Μέ μιά τέτοια στάση ζωῆς, αὐτήν πού ὑπαγορεύει τό Εὐαγγέλιο τῆς σωτηρίας, ἀνταποκρινόμαστε καί στόν σκοπό τῆς θείας Ἐνανθρωπήσεως. Γινόμαστε θεοί κατά χάριν!
ΟΔΗΓΟΣ ΜΑΣ ἐφέτος στήν προσέγγιση τοῦ νοήματος τῶν Χριστουγέννων ὁ λόγος τοῦ Μεγάλου Ἀθανασίου. Καί καθώς σήμερα ἑορτάζουμε τήν κορυφαία ἑορτή τῆς Ἐκκλησίας μας, ὁ λόγος τοῦ θεοφώτιστου διδασκάλου θά πρέπει νά ἀγγίξει τίς ψυχές μας.
«Αὐτός ἐνηνθρώπησεν, ἵνα ἡμεῖς θεοποιηθῶμεν»!
• Οἱ χριστιανοί τιμοῦμε καί σεβόμαστε τόν ἄνθρωπο, τήν εἰκόνα τοῦ Θεοῦ.
• Οἱ χριστιανοί στεκόμαστε κοντά στόν ἄνθρωπο, τόν ὅποιον ἄνθρωπο, ἀφοῦ κοντά σέ ὅλους μας ἦρθε καί στάθηκε ὁ Θεάνθρωπος Κύριος.
• Οἱ χριστιανοί ἁπλώνουμε τό χέρι τῆς ἀγάπης καί συντρέχουμε κάθε ἄνθρωπο, ἀφοῦ ἀπό ἀγάπη γιά τόν καθένα μας ἔγινε ἄνθρωπος ὁ Χριστός.
Μέ μιά τέτοια στάση ζωῆς, αὐτήν πού ὑπαγορεύει τό Εὐαγγέλιο τῆς σωτηρίας, ἀνταποκρινόμαστε καί στόν σκοπό τῆς θείας Ἐνανθρωπήσεως. Γινόμαστε θεοί κατά χάριν!
ΕΥΛΟΓΗΜΕΝΑ ΚΑΙ ΧΑΡΟΥΜΕΝΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ !
Ὁ Ἐπίσκοπός σας
† Ο ΝΕΑΣ ΣΜΥΡΝΗΣ ΣΥΜΕΩΝ
Ὁ Ἐπίσκοπός σας
† Ο ΝΕΑΣ ΣΜΥΡΝΗΣ ΣΥΜΕΩΝ