Θ΄ ΙΕΡΑΤΙΚΗ ΣΥΝΑΞΗ μέ θέμα: «Ἁγία Ἀναφορά Β’»
Πραγματοποιήθηκε τό ἀπόγευμα τῆς Πέμπτης, 31 Ἰανουαρίου ἐ.ἔ., στό Πνευματικό Κέντρο τῆς ἐνορίας τοῦ Ἁγίου Σώστη (λεωφ. Συγγροῦ) ἡ ἔνατη Ἱερατική Σύναξη γιά τούς Κληρικούς τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Νέας Σμύρνης.
Στή Σύναξη ὁμιλητές ἦταν ὁ Πανοσιολ. Ἀρχιμ. π. Γεώργιος Ρουσάκης, Θεολόγος – Ἰατρός Ἀναισθησιολόγος στόν Ἐρυθρό Σταυρό καί Ἐφημέριος τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ Ἁγίου Ἀλεξάνδρου Παλαιοῦ Φαλήρου, ὁ ὁποῖος ἀνέπτυξε τό θέμα «Ἁγία Ἀναφορά: Εὐχή “Μετά τούτων” - Κυριακά λόγια “Λάβετε… Πίετε…”», καί ὁ Αἰδεσιμολ. Πρωτ. π. Ἰωσήφ Ταγαράκης, Ἐκπαιδευτικός Φυσικῆς Ἀγωγῆς καί Προϊστάμενος τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ Κοιμήσεως Θεοτόκου Παλαιοῦ Φαλήρου, ὁ ὁποῖος ἀνέπτυξε τό θέμα «Ἁγία Ἀναφορά: Καθαγιασμός “Τά σά ἐκ τῶν σῶν”».
Ἀρχικά ὁ Σεβασμιώτατος κ. Συμεών ἔδωσε τόν λόγο στόν πρῶτο ὁμιλητή, π. Γεώργιο, γιά νά ἀναπτύξει τό ἀνωτέρω θέμα του, ὁ ὁποῖος μέ σαφήνεια καί περιεκτικότητα κάλυψε ὅλες τίς πλευρές τοῦ ἐν λόγῳ λειτουργικοῦ ζητήματος.
Ἐν συνεχείᾳ ἔλαβε τόν λόγο ὁ δεύτερος ὁμιλητής, π. Ἰωσήφ, ὁ ὁποῖος ἀνέπτυξε τό θέμα «Ἁγία Ἀναφορά: Καθαγιασμός “Τά σά ἐκ τῶν σῶν”». Στήν Εἰσήγησή του ἀναλύθηκε ὁ καθαγιασμός τῶν τιμίων δώρων, μέσα ἀπό τό λειτουργικό κείμενο τοῦ Ἱερατικοῦ τῆς Ἀποστολικῆς Διακονίας.
Τά κύρια σημεῖα στά ὁποῖα ἐπικεντρώθηκε τό ἐνδιαφέρον του καί προέβη σέ σχολιασμό ἦταν τά ἑξῆς:
1. Τά δῶρα στόν «θρόνο τοῦ Θεοῦ»: Ἡ σταυροειδής (ἐλαφρά) ἀνύψωση τῶν τιμίων δώρων ἀποτελεῖ κίνηση ἐναπόθεσής τους ἐνώπιον τοῦ ἔνθρονου Θεοῦ.
2. «Σοί προσφέροντες» καί ὄχι «σοί προσφέρομεν». Ὅλοι οἱ λειτουργιολόγοι καί οἱ πηγές ὑποστηρίζουν τό «σοί προσφέροντες» ὡς ὀρθότερη διατύπωση. Πρόκειται γιά παραφθορά, λόγω παρασιώπησης τῶν εὐχῶν καί ἀπομόνωσης τῶν νοημάτων.
3. «Κατά πάντα καί διά πάντα»: Ἑρμηνεία: κάθε στιγμή (καί μέ κάθε τρόπο καί γιά ὅλες τίς εὐεργεσίες καί τίς δωρεές (ἤ κατά τούς κανόνες καί τίς παραδόσεις τῆς Ἐκκλησίας).
4. Ὕψωσις – Διάκονος: Ἀναφέρεται ἡ συνήθεια νά γίνεται ὕψωσις ἀπό διάκονο, ἡ ὁποία θεωρεῖται ὡς μή ὀρθή.
5. Ἐπίκληση Ἁγίου Πνεύματος: Ἡ μεταβολή τῶν τιμίων δώρων εἶναι πραγματική, ὄχι συμβολική, καί ἐπιτελεῖται μέ τήν ἐπενέργεια τοῦ Ἁγίου Πνεύματος.
6. Προσκυνήματα, μετάνοιες, γονυκλισία καί ἀπαγγελία ψαλμῶν - προσευχῶν πρίν τόν καθαγιασμό: ὁποιαδήποτε προσθήκη, ἔστω καί γιά λόγους προσωπικῆς εὐλάβειας τοῦ ἱερουργοῦ, κρίνεται ἐπιβλαβής στήν τελετουργία. Ἡ γονυκλισία ἀποτελεῖ ἄτοπη καινοτομία.
7. Σφράγισις διά τῆς χειρός τοῦ ἱερέα: Ἡ σταυροειδής ἐπευλογία νά τελεῖται ἐμφαντικῶς.
8. Εὐχή μετά τή μεταβολή: ἡ Ἐκκλησία εὔχεται γιά πλούσιους πνευματικούς καρπούς στή ζωή τῶν συμμετεχόντων. Γίνεται ἀπαρίθμηση ὅλων ἐκείνων ὑπέρ τῶν ὁποίων δεόμαστε. Στήν Ἐκκλησία δέν ὑπάρχουν ἀπόντες, διότι δέν ὑπάρχουν νεκροί.
9. Προτείνεται ἡ εὐκρινής ἀνάγνωση ὅλων τῶν εὐχῶν εἰς ἐπήκοον τῶν πιστῶν καί ἡ ἀποφυγή «κάλυψής τους» ἀπό παρατεταμένες ψαλμωδίες.
* * *
Στό τέλος τῆς Ἱερατικῆς Σύναξης ὁ Σεβασμιώτατος Ποιμενάρχης μας κ. Συμεών εὐχαρίστησε τούς ὁμιλητές, π. Γεώργιο Ρουσάκη καί π. Ἰωσήφ Ταγαράκη, γιά τόν κόπο, τήν πληρότητα καί τή σαφήνεια τῆς ὁμιλίας τους, καί ἀκολούθησε συζήτηση. Τέθηκαν ἐρωτήματα καί δόθηκαν ἀπαντήσεις ἀπό τούς Εἰσηγητές καί τόν Σεβασμιώτατο κ. Συμεών.