25 Οκτ2013
Β΄ ΙΕΡΑΤΙΚΗ ΣΥΝΑΞΗ μέ θέμα «Ἀρραβώνας - Γάμος»
Β΄ Ι Ε Ρ Α Τ Ι Κ Η Σ Υ Ν Α Ξ Η
μ έ θ έ μ α « Ἀ ρ ρ α β ώ ν α ς - Γ ά μ ο ς »
μ έ θ έ μ α « Ἀ ρ ρ α β ώ ν α ς - Γ ά μ ο ς »
Πραγματοποιήθηκε τήν Πέμπτη 24 Ὀκτωβρίου ἐ.ἔ. στό Πνευματικό Κέντρο τῆς Ἐνορίας τοῦ Ἁγίου Σώστη (λεωφ. Συγγροῦ) ἡ δεύτερη Ἱερατική Σύναξη γιά τούς Κληρικούς τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Νέας Σμύρνης. Στή Σύναξη αὐτή ὁμιλητής ἦταν ὁ Αἰδεσιμολογιώτατος Πρωτοπρεσβύτερος π. Ἀθανάσιος Καλογήρου, Προϊστάμενος τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ Ἁγίου Ἀλεξάνδρου Παλαιοῦ Φαλήρου. Θέμα τῆς εἰσηγήσεώς του ἦταν ἡ παρουσίαση καί ἡ ἐμβάθυνση ἀπό τελετουργικῆς πλευρᾶς στόν «Ἀρραβώνα - Γάμο».
Ἀρχικά ὁ ὁμιλητής παρέθεσε τίς πηγές καί τά βοηθήματα καί ἐν συνεχείᾳ προσέγγισε μέ λόγο ζωντανό, παραστατικό καί σύγχρονο ἀπό τελετουργικῆς πλευρᾶς τόν Ἀρραβώνα καί τόν Γάμο. Τόνισε τήν ἐκκλησιαστικότητα τοῦ μυστηρίου, ἔναντι τῆς αὐτονομίας πού παρατηρεῖται τελευταῖα, ἔκανε προτάσεις καί ἔκανε καίριες παρεμβάσεις στά τελούμενα.
* * *
Εἰδικότερα, ὁ εἰσηγητής π. Ἀθανάσιος μεταξύ τῶν ἄλλων ἀνέφερε καί τά ἑξῆς:-Εἶναι εὐθύνη δική μας νά ἑρμηνεύσουμε, νά ἐπανεκτιμήσουμε τά σύμβολα καί νά προσπαθήσουμε γιά τήν ἀποκατάσταση τῆς ἐκκλησιαστικότητας τοῦ μυστηρίου.
-Νά τούς ποῦμε πώς οἱ βέρες, τά δαχτυλίδια, χρυσές ἤ ἀργυρές, χρησιμοποιοῦνται ἀπό ἀρχαιοτάτων χρόνων ὡς σύμβολα τῆς ὑπόσχεσης γιά γάμο. Ὁ κύκλος εἶναι ἕνα σχῆμα χωρίς ἀρχή, μέση καί τέλος καί συμβολίζει τήν αἰωνιότητα. Οἱ βέρες δείχνουν τήν ἀδιάκοπη ἁλυσίδα τῶν γενεῶν μέσα ἀπό τήν αἰώνια ἕνωση τοῦ ζευγαριοῦ καί συμβολίζουν τήν αἰώνια ἀγάπη, τή δύναμη τῆς σχέσης καί τήν ἕνωση τοῦ ἄνδρα μέ τή γυναίκα.
-Νά ἐξηγήσουμε τί συμβολίζουν τά στέφανα. Εἶναι τά τρόπαια τῆς νίκης, σύμφωνα μέ τόν Ἅγιο Ἰωάννη τόν Χρυσόστομο. Τά στέφανα ἀνήκουν στούς μάρτυρες καί στούς ἁγίους τῆς Ἐκκλησίας. Ἕνας μάρτυρας τῆς πίστης, πού ἀγωνίσθηκε μέχρι τέλους τῆς ζωῆς του νικηφόρα, στεφανώνεται. Ἔτσι καί οἱ νεόνυμφοι, πού εἰσέρχονται στόν ἱερό δεσμό τοῦ γάμου μέ ἁγνότητα καί καθαρότητα, λαμβάνουν στεφάνους. Μπαίνουν σέ ἕνα νέο στάδιο ἀγώνων, στήν πνευματική παλαίστρα τῶν μαρτύρων τῆς Ἐκκλησίας μας.
-Τό κοινό ποτήρι, τό ἴδιο ποτήρι τῆς ζωῆς πού πίνουν συμβολικά, γιά πρώτη φορά ὡς σύζυγοι οἱ νεόνυμφοι, σημαίνει τήν πλήρη κοινωνία ζωῆς. Ὑποκαθιστᾶ τήν ὑπόσχεση ὅτι ἀπό τή στιγμή αὐτή μοιράζονται τά πάντα στή ζωή, τόσο τίς χαρές ὅσο καί τίς λύπες καί θά σηκώνουν ὁ ἕνας τό φορτίο τοῦ ἄλλου.
-Ἡ ἅρμοση τῶν χεριῶν σημαίνει τήν ἅρμοση, τήν ἕνωσή τους ἀπό τόν ἴδιο τόν Χριστό. Συμπλέκεται, δηλαδή, ὁ Χριστός στό μυστήριο καί στή ζωή τους.
-Ὁ χορός τοῦ Ἠσαΐα ἐκφράζει τή χαρά τῆς Ἐκκλησίας καί τήν προσδοκία τῆς αἰωνιότητας, μέ τή μεσιτεία τῆς Παναγίας μας.
-Τέλος, νά τούς δώσουμε τήν Ποιμαντορική Ἐγκύκλιο τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου μας «Γιά νά διαφυλάξουμε τήν ἱερότητα τοῦ γάμου». Ἐπίσης, μποροῦμε νά τούς ἐξηγήσουμε ὅτι εἶναι παράδοση τῆς Ἐκκλησίας τίς ἄδειες τοῦ γάμου νά τίς δίνει ὁ ἐπίσκοπος τῆς περιοχῆς. Τό τονίζει καί ὁ ἅγιος Ἰγνάτιος: «ὁ γάμος νά τελεῖται μετά γνώμης ἐπισκόπου».
-Καί ὁλοκλήρωσε ὁ π. Ἀθανάσιος μέ τοῦτα τά λόγια: Τό κοινό ποτήρι. Μιά ἄλλη πικρή ἱστορία. Τρεῖς φορές δίνουμε στόν καθένα, ἀρχίζοντας ἀπό τόν γαμπρό. Ὁ κουμπάρος, πολύ δέ περισσότερο ὁ Ἱερέας, δέν ἐπιτρέπεται νά πίνει ἀπό αὐτό. Οὔτε εὔχεται στήν ὑγειά τους.
-Ὁ χορός τοῦ Ἠσαΐα εἶναι ἡ ἀποκορύφωση τῆς χαρᾶς καί τῆς εὐλογίας. Θέλει πολλή προσοχή. Κρατᾶμε διακριτικά τό χέρι τοῦ ἄνδρα, ξέρετε στά βίντεο διακρίνονται πολλά πράγματα καί γίνονται πολλά σχόλια γιά τό καθετί. Κάνουμε τούς κύκλους καί στό τέλος, ἄν ἔχει σκαλοπάτια τό ἱερό μας, τούς ἀνεβάζουμε σέ ἕνα ἀπό αὐτά, στό πρῶτο, γιά νά τούς ἀναδείξουμε καί νά τούς τιμήσουμε.
-Κατόπιν ἀνασηκώνουμε ἐλαφρά πρῶτα τό στεφάνι τοῦ γαμπροῦ καί διαβάζουμε «Μεγαλύνθητι νυμφίε...». Τό ἴδιο κάνουμε καί στή νύφη λέγοντας: «Καί σύ νύμφη μεγαλύνθητι...» κ.λπ.
-Διαβάζοντας τήν ἑπόμενη εὐχή καί φτάνοντας στό σημεῖο «ἀνάλαβε τούς στεφάνους αὐτῶν», μέ πολλή προσοχή παίρνουμε τά στέφανα ἀπό τά κεφάλια τους, γιατί μπορεῖ νά γίνει κανένα ἀτύχημα, κυρίως μέ τή νύφη καί τά μαλλιά της καί νά μή μποροῦμε νά τά ξεμπερδέψουμε, ὁπότε θά βροῦν εὐκαιρία οἱ καλεσμένοι νά μᾶς τά τινάξουν ὅλα στόν ἀέρα.
-Δέν ἔχουμε ἄλλο χρόνο νά λέγαμε τί γίνεται μέ τά φυτίλια καί τά στέφανα καί πῶς τά διαχειρίζονται οἱ μανάδες τῶν νεονύμφων καί ἄλλοι. Μιά ἄλλη φορά ἴσως δοθεῖ ἡ εὐκαιρία.
-Εἰρηνεύουμε ὅλους καί προτρέπουμε τούς νεόνυμφους νά κλίνουν τά κεφάλια τους, γιατί ἡ ἑπόμενη εὐχή «Ὁ Πατήρ ὁ Υἱός καί τό Ἅγιο Πνεῦμα» ἀφορᾶ μόνο τούς δυό τους. Καί μέ τή βοήθεια τοῦ Θεοῦ φτάνουμε στό τέλος κάνοντας τελεία Ἀπόλυση, ὅπως ἀναφέρει τό τυπικό. Γιά νά μήν ὑπάρξει κενό, μέχρι νά φτάσει τό ζευγάρι στή θέση πού θά δεχθεῖ τά συγχαρητήρια, καλό θά εἶναι νά ψάλλει ὁ ψάλτης, ὅπως συνηθίζεται, τόν ὕμνο «Ἐν τῇ ἐρυθρᾷ θαλάσσῃ».
* * *
Κατόπιν ὁ Σεβασμιώτατος Ποιμενάρχης μας εὐχαρίστησε τόν εἰσηγητή π. Ἀθανάσιο Καλογήρου καί ἀκολούθησε συζήτηση. Τέθηκαν ἐρωτήματα καί δόθηκαν ἀπαντήσεις ἀπό τόν Σεβ. κ. Συμεών σχετικά μέ τή σύνδεση τοῦ μυστηρίου μέ τή θεία Εὐχαριστία ἤ μέ τή Βάπτιση, μέ τό συστατικό σημεῖο τοῦ γάμου, τή λύση τῶν στεφάνων, τή διαφύλαξη τῆς ἱερότητας τοῦ μυστηρίου κ.ἄ.