Ἡ Σύναξη τῶν Κατηχητῶν τῆς Μητροπόλεώς μας
ΤΗΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ ΜAΣ
Μέ μεγάλη ἐπιτυχία πραγματοποιήθηκε τή Δευτέρα 28 Μαρτίου ἡ καθιερωμένη Σύναξη τῶν Κατηχητῶν καί Κατηχητριῶν τῶν Ἐνοριῶν τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεώς μας στόν Ἱερό Ναό Παναγίας Μυρτιδιωτίσσης Ἁλίμου.
Ἡ Σύναξη ξεκίνησε στίς 6.00 μ.μ. μέ τήν κατανυκτική Ἀκολουθία τοῦ Μεγάλου Ἀποδείπνου. Ἐν συνεχείᾳ ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Συμεών παρουσίασε τόν εἰσηγητή, Πανοσιολογιώτατο Ἀρχιμανδρίτη π. Μάρκο Τζανακάκη, θεολόγο καί μέλος τῆς Ἀδελφότητος Θεολόγων «Ὁ Σωτήρ», ἱεροκήρυκα τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Μεσογαίας καί Λαυρεωτικῆς, ὁ ὁποῖος ἀνέπτυξε γλαφυρά καί μέ παραστατικότητα τό θέμα «Ἀρχές και μέθοδοι τοῦ διαλόγου στήν κατηχητική σύναξη καί στήν προσωπική ἐπικοινωνία».
Στήν ἀρχή τῆς ἐμπνευσμένης ὁμιλίας του ὁ Πανοσιολογιώτατος π. Μάρκος παρουσίασε τίς ἀρχές καί τίς μεθόδους τοῦ διαλόγου στήν κατηχητική σύναξη καί στήν προσωπική ἐπικοινωνία. «Ὁ διάλογος εἶναι ἕνα μεγάλο θέμα πού ἀπασχολεῖ τή σκέψη τῆς σύγχρονης παιδαγωγικῆς, τῆς διδακτικῆς καί τῆς ψυχολογίας. Ὅμως ἡ ὀρθόδοξη ἐκκλησιαστική παιδαγωγική καί διδακτική ἔχει ἕναν ἐντελῶς ξεχωριστό σκοπό καί προορισμό, πού δέν εἶναι ἄλλος ἀπό τόν ἁγιασμό καί τή θέωση τοῦ ἀνθρώπου. Σύμφωνα μέ τόν ἱερό Χρυσόστομο, ὅ,τι εἶναι γιά τό σῶμα οἱ ἐναγκαλισμοί, εἶναι γιά τήν ψυχή ἡ ἐπικοινωνία μέ τά λόγια», τόνισε ὁ ὁμιλητής.
Στή συνέχεια ἀναφέρθηκε στίς γνώσεις πού προϋποτίθενται γιά τή συμμετοχή μας σ’ ἕναν οὐσιαστικό καί γόνιμο διάλογο. Βασικό προαπαιτούμενο εἶναι ἡ γνώση τοῦ θέματος πού συζητεῖται, ὅπως ἐπίσης καί τοῦ κόσμου μέσα στόν ὁποῖο ζεῖ καί ἀναπτύσσεται τό παιδί. Εἰδικότερα ὅμως γιά τήν ποιμαντική ψυχολογία, ἀπαιτεῖται μιά κατά τό δυνατόν πλήρης καί σφαιρική γνώση τοῦ ἀνθρώπου μέ τίς ἁμαρτητικές ροπές καί ἀδυναμίες του, σύμφυτες μέ τήν ἀνθρώπινη φύση.
Ἕνα μεγάλο τμῆμα τῆς ὁμιλίας τοῦ π. Μάρκου ἀφιερώθηκε στίς προϋποθέσεις γιά τή διεξαγωγή ἑνός ἐποικοδομητικοῦ καί αὐθόρμητου διαλόγου. Ἡ βάση ὅλων εἶναι ἡ προσευχή, καθώς χρειάζεται φωτισμός Θεοῦ, διάκριση καί χάρις γιά νά φωτισθεῖ ἡ σκέψη μας, τά ἐπιχειρήματά μας, τό ὕφος μας καί, κυρίως, γιά νά ἐκδηλωθεῖ ἡ ἀγάπη μας. Ἡ δημιουργία τοῦ κατάλληλου καί ὑποβοηθητικοῦ κλίματος εἶναι ἐπίσης βασική συνιστώσα γιά νά ἀποδώσει καρπούς ὁ διάλογος. Τό κλίμα δημιουργεῖται μέ μιά εὐχάριστη, ζεστή καί ἁπλή ἀτμόσφαιρα, χωρίς τίποτε τό ἐπίπλαστο καί τό ἐπιτηδευμένο. Μέ μιά ἐπικοινωνία καρδιᾶς μέ καρδιά, χωρίς προκατάληψη ἀπό καμιά πλευρά.
Ὁ εἰσηγητής στή συνέχεια παρουσίασε κωδικοποιημένα τά σημεῖα ἑνός ἐπιτυχημένου διαλόγου, τά βασικότερα ἐκ τῶν ὁποίων εἶναι: (α) Ἡ διάκριση. (β) Ἡ κατανόηση τῶν προβλημάτων καί τῶν αἰτιῶν πού τά προκαλοῦν. Ἀποφυγή ἐπιπόλαιης καί βεβιασμένης τοποθετήσεως ἐπί προσώπων καί γεγονότων. (γ) Ἡ ἀποφυγή δογματισμῶν, ἰσοπεδωτικῶν ἀρνητικῶν χαρακτηρισμῶν καί καταδικαστικῆς ἀντιμετώπισης τῶν ἄλλων. (δ) Ἡ ἄσκηση στή διαδικασία ἀκοῆς τῶν λεγομένων τοῦ συνομιλητῆ μας. (ε) Ἡ εἰλικρίνεια, ἡ ἀνεκτικότητα ἔναντι τοῦ ἄλλου.
Στόν ἀντίποδα τῶν ἀνωτέρω, καταγράφηκαν τά ἐμπόδια πού λειτουργοῦν ἀποτρεπτικά στή διεξαγωγή ἑνός ἀποτελεσματικοῦ διαλόγου: (α) Ἐξουσιαστικότητα καί ἐπιτακτικό ὕφος. (β) Ἔπαρση. (γ) Θυμός. (δ) Ἀνυπομονησία καί περιέργεια.
Ὁ Πανοσιολογιώτατος π. Μάρκος στό κλείσιμο τῆς ὁμιλίας του τόνισε ὅτι στό τέλος κάθε κατηχητικοῦ-ποιμαντικοῦ διαλόγου εἶναι καλό νά γίνονται: (α) Ἀνακεφαλαίωση τῶν θετικῶν σημείων. (β) Ἐπισήμανση τῶν ἐρωτημάτων πού ἀπαντήθηκαν. (γ) Σύντομη ἀνασκόπηση τῆς ἐπιχειρηματολογίας. (δ) Ἐνθάρρυνση πρός ἐφαρμογή.
Μετά τήν ὁμιλία καί τή συζήτηση στά ὑποβληθέντα ἐρωτήματα τῶν κατηχητῶν, ἀκολούθησε μικρή δεξίωση στήν αἴθουσα τοῦ Πνευματικοῦ Κέντρου τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ.
Ἡ Σύναξη ἔκλεισε μέ τίς εὐχές τοῦ Σεβασμιωτάτου Ποιμενάρχου μας καί τήν προσφορά στούς Πατέρες καί τούς Κατηχητές τοῦ ἐπικαίρου βιβλίου τῆς Μαρίας Δ. Παναγοπούλου, με τίτλο «8:15 π.μ. Μαθήματα ἐκτός ὕλης», ἑνός ἐξαιρετικοῦ βιβλίου πού προσφέρει πολλές ἰδέες στόν διάλογο μέ ἐφήβους καί νέους μέσα στήν Ὁμάδα ἤ τό Κατηχητικό, πάνω σέ θέματα πίστεως καί ὁμολογίας πού ἀπασχολοῦν τά παιδιά.